Jump to content

Featured Replies

Posted

Jaarlijks zaait mijn echtgenote onze drie soorten tagetes ( afrikaantjes) en dan volgt uitplanten in kleine potjes en uiteindelijk in volle grond. Wat opviel bij één opgepot plantje dat het geen bloembotjes aanmaakte terwijl alle anderen er wel hadden? Het éne plantje was duidelijk groter en hield het nog apart in een grotere pot , het werd een redelijk plantje en besloot het apart buiten te planten en groeide in een boompjesvorm. Bij een hoogte van 50 cm kwamen de eerste botjes in zicht en tot op heden is die 73 cm hoog met knalgele goedgevulde bloemen. Mijn vraag is: is dit een enig exemplaar, gebeurt dit nog en zou het lukken bij het opdoen van zaad vervolgens terug tagetes boompjes te verkrijgen ? Wie kan mij iets meer vertellen, graag zie ik jullie antwoordjes.

20230926_093239.jpg.fdeb5fab85986891380ddf77f4180b83.jpg

20230930_151932.jpg.5f82238d304d0f2b69fce6ad2fe1ae92.jpg

Is het zaad gekocht of zelf geoogst?

Bij gekocht zaad kan er gewoon een verkeerd zaadje van een grotere Afrikaan tussen gezeten hebben.

Bij zelf geoogst zaad kan de moederplant bestoven zijn door een grotere Afrikaan of zat er een grotere Afrikaan in een van de voorouders van dat afrikaantje.

Tegenwoordig worden afrikaantjes door veel boeren als groenbemester gezaaid en dat zijn best grote soorten. De kans op kruisen met tuinvarianten is dan ook groter dan voorheen. Tagetes, afrikaantjes, in het Gronings; tudeltoantjes.

Mijn ervaring is als je zelf zaad wint de planten steeds grover worden het percentage grote planten zal steeds meer de overhand gaan krijgen.

Ook de kleur verandert langzaam naar goud en bruinoranje de gele kleur zal op de duur in de minderheid zijn ,ik zaai normaal wel 15 tot 20 verschillende typen...

Als wij er zien staan en denken die hebben we nog niet plukken we zaden ,maar wat eruit komt is niet altijd exact wat we geplukt hadden.

• Author

Is het zaad gekocht of zelf geoogst?

Bij gekocht zaad kan er gewoon een verkeerd zaadje van een grotere Afrikaan tussen gezeten hebben.

Bij zelf geoogst zaad kan de moederplant bestoven zijn door een grotere Afrikaan of zat er een grotere Afrikaan in een van de voorouders van dat afrikaantje.

Beste,

Het is reeds enkele jaren dat wij zaad opdoen van tagetes die wij reeds zaaiden, opkweekten en terug zaad opdoen. Van gekocht zaad is hier geen sprake en bestoven door een grotere afrikaan kan ik moeilijk geloven want in de ganse omgeving staan geen tagetes. Het is misschien ook moeilijk te geloven van voorouders daar het al heel wat zaad uit zaad is . Moeilijk te achterhalen denk ik.

We zullen zien wat er uit het opgedane zaad komt volgend jaar, ben benieuwd.

Soms gebeuren er dingen in de natuur die moeilijk te geloven zijn en toch waar zijn.

Zo oogst ik al vele jaren het witte zaad van een bepaald stambonen ras en dit jaar had ik een plant waar zwarte bonen in de peul zitten. Onverklaarbaar en toch waar