Jump to content

Featured Replies

Posted

In het voorjaar van 2023 heb ik in mijn tuin nieuwe beukenhaag geplant. Een deel groen en een deel rood. Het was dacht in in april. Het waren beukenhagen met kale wortels dus niet in pot. Toen ik ze kreeg hadden ze allemaal bruin blad, want mij normaal lijkt voor die periode.

Bij de groen viel het blad er al vrij snel af en vormden zich knoppen maar bij de rode zijn de bruine bladeren de hele zomer blijven zitten en die zijn dus op een paar na allemaal dood gegaan.

Nou heb ik onlangs weer nieuwe rode gekregen en het viel me op dat die dus nu al bruin/dor blad hebben, terwijl degenen die in mijn tuin staan nog helemaal geen bruin blad hebben, zeker de groene niet maar ook de rode zijn nog lang niet bruin.

Weet iemand hoe dit kan? Of heb ik nu dode boompjes gekregen van dezelfde partij? Wat mij ook onlogisch lijkt want we zijn een half jaar verder. Ik zit er niet op te wachten om weer een heel seizoen tegen dode takken aan te moeten kijken.

Of heeft te kweker iets gedaan waardoor deze beuken voorlopen op degenen in mijn tuin?

Alvast bedankt,

• 2 weeks later...
  • Author
Is mijn vraag zo ingewikkeld dat niemand het antwoord weet of ik heb mij misschien niet goed verwoord zodat mijn vraag niet wordt begrepen? :think:

Geen moeilijke vraag, maar moeilijk antwoord.

Als beuken te vroeg uit de grond gehaald worden, is het blad vaak nog groen of rood en verdroogd dan aan de plant. Het blad is dan niet het normale perkamentbruin, maar gewoon verdroogd. Vaak komt het wel goed.

Als de plantenwortels verdroogd zijn komt het meestal niet goed.

• 3 weeks later...
  • Author
Hartelijk dank. Dan vertrouw ik erop dat het waarschijnlijk wel goed komt.