Jump to content

Featured Replies

Posted

Hallo, sinds een paar weken worden krullen de bladeren van onze strelitzia ineens. Ook worden de randen bruin. Zie de onderstaande foto's. Ik heb een vochtigheidsmeter en als ik die in de pot doe, dan geeft hij een vochtigheid van 2/10 aan ongeveer. Dus niet te nat zou ik zeggen. De luchtvochtigheid in de woonkamer is zo'n 45%-50%. Ik vraag me af waarom de bladeren bruin en gekruld worden, en of er iets te doen is om dit tegen te gaan. Weet iemand wat hier aan de hand is, en wat ik kan doen? Ik heb hetzelfde probleem sinds een paar weken met onze vingerplant, zie ook dit topic: https://www.groenforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=4593. Ik weet niet of het toevallig is dat sinds een paar weken beide planten ineens dit vertonen.

PXL_20231216_092727489_MP.jpg.faa4f0074a39cb9d3f5ff36c778d08ff.jpg

PXL_20231216_092717778.jpg.9b1684153bc627eb06c98748d7f4f1dd.jpg

PXL_20231216_092708812.jpg.2fa2af0f0f581dbc9ab83defc05f679b.jpg

Bruine randen kunnen meerdere oorzaken hebben, te nat of te droog. Krullende bladeren wil meestal wel zeggen dat hij te droog staat of lage luchtvochtigheid.

Je zou nog kunnen checken op: - Staat hij op de tocht?

- Dichtbij verwarming/airco?

- Zitten er beestjes? (vooral onderkant bladeren daarop checken)

- Zijn de bladeren schoon/stofvrij?

- Check de wortels op wortelrot

- Strelitzia's staan graag krap, maar is misschien toch toe aan een iets grotere pot?

Hier lees je meer over Strelitzia's.

Ik hoop dat je de oorzaak gauw vindt!

• Author

Bedankt Joanike.

- Hij staat niet op de tocht.

- We hebben overal vloerverwarming, hij staat gewoon op de vloer. De temperatuur en luchtvochtigheid zijn zo'n 20.5 graden en 48%.

- Als ik goed kijk, zitten er een aantal heel kleine witte beestjes op het blad. Een halve millimeter groot ongeveer. Zie de foto's hieronder. Is dit een probleem?

- De wortels hebben geen wortelrot voor zover ik kan zien.

- Bladeren hebben wel wat stof. Ik spray bijna elke dag water. Is dat stof een probleem?

- Heb hieronder een foto van de pot staan. Zou die te krap staan?

PXL_20231220_201127059.jpg.016b2f2d962cd7cea44c5f3c22dca427.jpg

PXL_20231220_201144659.jpg.08c0186ff504783327ce6499cbee7d13.jpg

PXL_20231220_201442940.jpg.f0910cb3156eb9ef0d60c102fdf4aec0.jpg

PXL_20231220_201455632.jpg.e2c721f89a5c8ac4cd1264f013cb714d.jpg

• 4 weeks later...
  • Author
Weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn? En hoe het te verhelpen? Alvast bedankt.

De plant heeft een spintaantasting! Die aantasting zal alle andere planten gaan aantasten dus dat je Schefflera dat ook al zichtbaar heeft is niet zo vreemd!

De luchtvochtigheid is veel te laag en ook de vloerverwarming in combinatie met de te donkere standplaats maakt dat de planten het niet naar hun zin hebben wat ze extra gevoelig en kwetsbaar maakt!

Ik ga alleen in op de Strelitzia en niet op de anderen die het zo te zien ook niet geweldig doen!

Een Strelitzia is meer een kuipplant voor buiten die van veel licht houdt en in de winter een rustperiode doormaakt en dan graag vorstvrij en licht bij voorkeur zonnig overwinterd!

Deze plant is niet geschikt als permanente kamerplant tenzij je kunt bieden wat deze vraagt wat heel moeilijk is in een donkere en veel te warme woonkamer!

Als je de plant wenst te behouden kun je deze beter als kuipplant voor buiten houden of een zonnige vorstvrije plaats binnen geven als je die hebt!

Spint kun je beter bestrijden en het benevelen heeft niet zoveel zin aangezien de spint er niet door verdwijnt, je bent gewoon te laat met ingrijpen!

De pot is beslist niet te klein, nog niet maar buiten zal de plant hierin onheroepelijk omwaaien!

Ga je de plant verzorgen maak dan de kluit doornat(dompelen) en herhaal dat wanneer deze kurkdroog is en geef maandelijks voeding mee met het gietwater of jaarlijks langzaam werkende kunstmest die meerdere maanden voeding afgeeft bv Osmocote!

• Author
Bedankt Batdah! Je zegt dat de luchtvochtigheid veel te laag is. Wat is een geschikte luchtvochtigheid voor deze plant?

Dat blijft moeilijk ik zou zeggen zo hoog mogelijk(voor de planten is hoger beter) maar dat is dan weer niet goed voor je binnenklimaat!

Ik denk dat je toch echt minstens naar de 60% moet gaan maar daar is de spint niet mee weg!

Probeer ook de ruimtetemperatuur naar beneden te brengen als dat kan, en als je planten benevelt doe dan vooral de onderkant van het blad! Maar dat benevelen is beslist niet de oplossing ik persoonlijk doe dat al tientallen jaren niet meer!

Ook met meer planten gaat de luchtvochtigheid omhoog!

Ps en doe die luxaflex helemaal omhoog zeker tijdens de daglicht uren!