Posted December 31, 20231 yr Hallo iedereen,Twee jaar geleden zijn we verhuisd en in de tuin staat een mooie amberboom. Hij had een mooie conische vorm.Nu heeft deze een 2 tal maanden geleden, bij een zware storm, 3 grote takken verloren. De boom had nog veel blad..Na al wat opzoekwerk, heb ik ergens teruggevonden dat deze boom normaal niet gesnoeid moet worden maar indien er toch ooit een snoei gebeurd is, je dit altijd zal moeten blijven doen omdat de takken anders afscheuren.De vorige eigenaars hebben de boom dus inderdaad een keer afgezaagd op een bepaalde hoogte.Nu is mijn vraag of we best ook de andere 3 grote takken afzagen of ga ik er vanuit dat deze sterk genoeg zijn omdat ze de storm hebben overleefd? De hoofdstam is ook al vroeg vertakt en ik weet niet hoe lang dat gaat houden zonder te splijten?Alvast bedankt!Thomas
January 1, 20241 yr De boom staat op de eerste plaats veel te dicht op de erfgrens. Buren of toekomstige buren kunnen bezwaar gaan maken.De boom is eigenlijk te zwaar beschadigd, maar je zou als noodmaatregel alle takken af kunnen zagen. De boom zal in de lente gaan uitlopen met vele lange waterscheuten die makkelijk uit de boom waaien. Je zou er dus een knotamberboom van kunnen maken.Mijn oplossing zou zijn: de boom rooien en ergens anders een nieuwe boom planten. In de meeste gemeenten moet een boom die hoger kan groeien dan 5 meter, minimaal 2 meter vanaf de erfgrens geplant worden.
January 2, 20241 yr Author De boom staat op de eerste plaats veel te dicht op de erfgrens. Buren of toekomstige buren kunnen bezwaar gaan maken.De boom is eigenlijk te zwaar beschadigd, maar je zou als noodmaatregel alle takken af kunnen zagen. De boom zal in de lente gaan uitlopen met vele lange waterscheuten die makkelijk uit de boom waaien. Je zou er dus een knotamberboom van kunnen maken.Mijn oplossing zou zijn: de boom rooien en ergens anders een nieuwe boom planten. In de meeste gemeenten moet een boom die hoger kan groeien dan 5 meter, minimaal 2 meter vanaf de erfgrens geplant worden. Dankjewel voor het antwoord!De boom staat inderdaad veel te dicht bij de erfgrens. Vorige eigenaars hebben deze aangeplant.. Wat je zegt van die 2 meter, is bij ons inderdaad van toepassing (in theorie). De bomen die wij intussen aangeplant hebben, staan in ieder geval niet dichtbij de erfgrenzen.We hebben geluk dat de gewoonlijke zuidwestwind, richting onze tuin staat, anders waren de takken misschien wel op de buurman zijn huis beland.Dus ofwel knotten ofwel rooien. Op welke hoogte zou ik deze dan best knotten? Kan dat na de vertakking van de hoofdstam en kan je dan knotten maken in 1 boom? Zou jammer zijn dat we nog een boom moeten uitdoen, de tuin was extreem verwaarloosd en deze boom hebben we als 1 van de weinigen er nog door gekregen. (Wingerd komt bij ons niet meer binnen) Bedankt en groetjesThomas
January 2, 20241 yr Waar je de boom knot is niet zo belangrijk. Ik kan niet goed beoordelen hoe de twee hoofdtakken precies zitten. Het lijkt mij nav de foto het best om de linkerhoofdtak ( op de tweede foto) flink terug te zetten en de langste hoofdtak af te knotten waar jij wil.De boom zal er niet blij mee zijn, maar als je hem een kans wil geven kun je dat doen.