Posted January 12, 20241 yr Mijn strelitzia nicolai heeft een aantal bladeren met zwart streepjes, waarvan het blad steeds geler wordt. Weet iemand wat er aan de hand is en wat ik hier tegen kan doen?BovenkantOnderkantBovenkant
January 17, 20241 yr Author Dank voor je reactie, heb wat extra foto’s. Hij heeft half zon / schaduw en staat wat hoger. Ik geef hem water wanneer ik denk dat die dat nodig heeft, misschien niet heel verstandig. Ongeveer 1-2x per week spray ik water op de bladeren en een beetje op de aarde
January 17, 20241 yr Dank voor de toelichting!Staat die in een dichte pot? Zie ik dat goed?Ik denk dat je daarin de oorzaak moet zoeken....wortelproblemen door de dichte pot!En vervolgens de standplaats die ook niet bepaald ideaal is voor wat eigenlijk een kuipplant voor buiten is...en met dat buiten bedoel ik de zomermaanden!Wat je kunt doen is de gaten in de pot boren zodat overtollig water weg kan en de wortels zuurstof krijgen..en vervolgens de plant zo veel mogelijk in de zon zetten als dat kan! En houd de plant uit de buurt van warmtebronnen!
January 29, 20241 yr Author Hi Batdah,Dank voor je reactie! Het klopt dat die in een dichte pot staat. In plaats van gaten boren, is het ook een idee dat ik een nieuwe, grotere pot aanschaf, waar al gaten inzitten? Hij is namelijk ook flink gegroeid in de afgelopen 1,5 jaar. Twijfel alleen omdat ik nog nooit een plan heb verpot en hoor vaak dat het mis gaat. Wat zou jou aanbeveling zijn? Betreft de standplaats, bedoel je dat de plant in de winter meer voor het raam in de zon moet?Groet, Sam
January 29, 20241 yr Dat is natuurlijk altijd beter dat die in een grotere pot geplant wordt ! En ja licht is noodzakelijk om de plant compacter te houden voor zolang dat duurt.Voor verpotten hoef je niet bang te zijn dat is niet moeilijk het moeilijkste kan zijn de sierpot eraf te krijgen want deze plant zit nogal geregeld stevig in de pot en vaak als de pot te klein is drukt de plant zichzelf omhoog of gaat de pot vervormen of barsten!Maar bedenk ook dat dit een plant is die eenmaal aangeslagen is en op een betere standplaats in no time veel te groot en te hoog wordt! Eigenlijk zie ik geregeld voorbij komen dat deze plant te groot voor in huis wordt en dus eigenlijk toch nog in de vuilnisbak verdwijnt omdat ze gewoon onhandelbaar worden!