Jump to content

Featured Replies

Posted

Ik heb een klein bordertje, circa 1,5m breed en 50 cm diep, tegen het huis aan.

Er komt bijna geen zon. Zeker 's zomers niet omdat het zonnescherm uitstaat.

Nu wil ik daar deze planten, planten:

• Vleesbes - Sarcococca ruscifolia. Tegen het huis aan.

• Festuca Glauca 'Elijah Blue', Blauw Schapengras. Voor de Vleesbes.

• Purple Torch'(Kruipend zenegroen). Aan de rand.

• VIOLA LABRADORICA. Aan de rand

Op papier lijkt dit een goede mix. Ze kunnen allemaal tegen schaduw en droogte maar is er iemand die hier ook ervaring mee heeft?

Alvast bedankt voor het meedenken!

De Festuca staat liever in de zon.

Beter een Carex nemen.

Viola labradorica is mooi, maar zaait zich overal uit, houdt daar rekening mee.

• Author

Hoi Peter,

Dankjewel voor de tip over de Festuca!

De Carex pas qua stand in de tuin dan inderdaad beter.

Dat de Viola zich uitzaait mag van mij wel.

De Ajuga krijgt groen blad in de schaduw! Je kunt imho beter een groenbladige variant nemen ziet er ook wat vriendelijker uit dan dat zware paars wat naar groen neigt en de Ajuga zal net als de Viola gaan mixen..dat blijft geen randje.

Maw ik zou voor groen bladigen gaan dat is minder somber (imho) en de meeste Viola van dat type zaaien zich uit, wat ook wel charmant is...

Ik heb hier witbloemige Viola odorata tezamen met een roze bloeiende cultivar, de witbloemige variant heeft de hele tuin zo ongeveer overgenomen en de roze variant moet ik zelf verspreiden.

Ik had de witbloemige( ooit op een beurs gekocht van een liefhebber en) in Nederland in mijn azaleaborder geplant welke in 2 jaar tijd geheel overwoekerd werd door deze!

Ik heb wat meegenomen naar hier en het zijn inmiddels vele tientallen vierkante meters ik moet zeggen het is een fantastische bodembedekker! Maar ze groeit hier overal in het wild dus ik had ze niet hoeven importeren :think:

Sarococca gaat uitlopers vormen en die zal binnen enkele jaren het hele vakje vullen, is overigens een fantastische heester die ook alleen maar mooi is als die totaal geen zon krijgt is mijn ervaring, ik heb die hier ook en die staat in de zon en ik ben ze aan het verhuizen..maar die is goed droogtebestendig en heel standvastig mits aangeslagen!

Persoonlijk zou ik het (sier) gras eruit laten!

Edited by Batdah

De Ajuga krijgt groen blad in de schaduw! Je kunt imho beter een groenbladige variant nemen ziet er ook wat vriendelijker uit dan dat zware paars wat naar groen neigt en de Ajuga zal net als de Viola gaan mixen..dat blijft geen randje.

Maw ik zou voor groen bladigen gaan dat is minder somber (imho) en de meeste Viola van dat type zaaien zich uit, wat ook wel charmant is...

Ik heb hier witbloemige Viola odorata tezamen met een roze bloeiende cultivar, de witbloemige variant heeft de hele tuin zo ongeveer overgenomen en de roze variant moet ik zelf verspreiden.

Ik had de witbloemige( ooit op een beurs gekocht van een liefhebber en) in Nederland in mijn azaleaborder geplant welke in 2 jaar tijd geheel overwoekerd werd door deze!

Ik heb wat meegenomen naar hier en het zijn inmiddels vele tientallen vierkante meters ik moet zeggen het is een fantastische bodembedekker! Maar ze groeit hier overal in het wild dus ik had ze niet hoeven importeren :think:

• Author
Dankjewel voor je tips!! Ik ga er nog even goed naar kijken!