Jump to content

Featured Replies

Posted

Hoi!

Ik kan, zoals waarschijnlijk meer mensen hier, niet wachten om aan de slag te mogen in de tuin. Eea is al gesnoeid en opgeruimd, maar nu heb ik wat vragen over het gazon.

Mos is elk voorjaar weer een groot probleem hier. Sinds ik verticuteer is het meestal in het late voorjaar onder controle, maar dit jaar heb ik voor het eerst een nieuw probleem: woekerende wilde aardbei. Zeker de laatste 2 weken lijkt dit overal op te poppen.

Nu is de bodemtemperatuur in mijn dorp inmiddels al een tijdlang tussen de 5 en 9 graden, dus ik zie her en der het gras al groeien. Hierdoor ben ik bang dat het onkruid ook zijn slag slaat, zeker omdat ik het gazon nog niet bemest heb (want de kalenders zeggen dat ik tot maart op m'n handen moet zitten).

Wat is nu wijsheid? De komende week blijft het hier warm (dat is; overdag rond de 11 graden, 's nachts rond de 6). Nu al beginnen met onkruid verwijderen, wat betekent dat ik de grond al loswoel, of beter wachten? En moet ik dan ook al het bemesten vervroegen? Al beginnen met maaien om de groei te stimuleren?

Ik hoor het graag! Veel dank voor het advies :)

Alles doen om de groei te stimuleren en waarom wachten met bemesten? Hoe harder je gras groeit hoe kleiner de kans op onkruid!

Je spreekt over mos en aardbei in je gras mijn eerste indruk is dan toch dat je te weinig bemest of met de verkeerde mest! En misschien ook wat kort maait?

Nadat de aardbeien en het mos weg zijn kun je bijzaaien mits nodig :think:

• Author

Ah top! Ik las online overal dat je pas half maart ging bemesten, dus had het gevoel dat dit nu nog echt te vroeg was. Sinds oktober is het nog niet bemest, maar klinkt alsof ik dit dan vandaag weer ga doen :)

Dank voor de feedback! Te kort maaien zou kunnen, ik snap de standen van de grasmaaier niet zo goed. Die zegt 11, 21, 31 of 41 - maar gezien internet zegt dat je nooit onder de 4 cm moet maaien, en op stand 41 het gras echt lang is.. zet ik hem meestal op 21 of 31. Maar zal t gras eens ouderwets opmeten, wie weet is het echt te kort.

Ik denk dat je beter kijkt naar wat voor temperatuur het is...dat is nu anders dan 50 jaar terug!

Veel zaken zijn tegenwoordig veel eerder.

Ik bv woon in Portugal midden...ik heb half januari bemest en ik maai de hele winter door! De laatste keer mest geven doe ik hier meestal begin december!

Als het hier heel heet is en niet regent maai ik niet en stop ik ook met mesten en water ik niet of nauwelijks(ja als de mat helemaal dor is) Vanaf oktober gaat het meestal regenen en dan start ik met mesten en bij zaaien.

Ps 4 cm is al erg kort en het is beter vaak te maaien ipv het veld kaal te scheren!

• Author

Ja, ik vind het dan alleen zo gek dat mijn gardena 330 handgrasmaaier niet hoger kan dan 42. Zomers had ik al gelezen dat het beter is tot 60 mm te laten staan, maar dat kan dus met geen enkele handgrasmaaier? (Tenminste geen een die ik heb kunnen vinden online)

Beetje gek toch dat zulke grote merken dan je wel de optie geven om 11mm te maaien, als je dat nooit moet doen?

Ja dat is inderdaad heel vreemd!

Ik maai zelf met Stihl ik heb een benzinemaaier en ik maai meestal op 6 cm! Maar ik zit in een ander klimaat!

In Nederland had ik een Briggs &Stratton( benzine) en maaide ik ongeveer 5 cm wat kort is maar ik had heel mooi gras(zaad van de Action en mest van Hornbach)

Met handmaaiers heb ik geen ervaring, alhoewel mijn ouders vroeger maaiden op 1,5 cm met hun ik denk Husqvarna maar dat gaat tientallen jaren terug!

Als je gazon klein is is een motormaaier geen optie maar kun je misschien een accumaaier overwegen maar ik spreek misschien wel voor mijn beurt ;)

• Author
Ja geen verkeerd idee. Misschien eens verder in gaan verdiepen. Een echte benzine/stroom maaier is gewoon veel te groot voor mijn veldje van 50 m2 ;)

Kun je ook zeggen hoeveel mest je geeft?

Dus hoe vaak, hoeveel en waarmee?

• 2 weeks later...
  • Author

Jazeker! Onze tuin zit op zandgrond.

Ik gebruik ecostyle gazonmest A-Z, hoewel ik dit jaar dacht over te stappen op biologische compost. Dit doe ik in het vroege voorjaar en najaar (dus 2x per jaar). Daarnaast sinds vorig jaar 1x kalk, ook van ecostyle, wat toen veel effect had. Zodoende nu ook gedaan.

Dus:

Oktober: gazonmest + kalk (niet zelfde dag)

November: laatste maaibeurt

Februari: onkruid met de hand verwijderen + kalk

Dit jaar al 1e maaibeurt gehad (per abuis dus wel te kort, dus volgende zal er weinig vanaf gaan)

Maart (gepland): gazonmest + kale plekken opnieuw inzaaien? + bentonyt toevoegen (afhankelijk van het weer)

Dit was een beetje m'n idee. Hoewel ik elders hoorde dat veel tuinen enorm overbekalkt en overbemest worden, dus daar ga ik me dit jaar in verdiepen.