Posted February 22, 20241 yr Goedendag,ben onlangs verhuisd en mij in de tuin aan het verdiepen, waar ik erg van geniet. Op veel vragen krijg ik antwoord via google maar helaas niet op alle.Klopt het dat dit een wilde roos is?Hoe moet ik deze snoeien? Ik zie veel dood oud?Kan ik deze weer mooi krijgen of kan ik m beter uitgraven?Alvast bedankt!Maaike
February 22, 20241 yr Dit is zo te zien een gewone struikroos, het kan een floribunda zijn maar een thee hybride is ook goed mogelijk.Dit is geen wilde roos maar wel een wat verwilderde struik.De staat oogt goed en ik denk dat je struik door ze te verjongen nog niet aan het einde is ...de grote conifeer rechts is weliswaar niet gunstig maar je kunt het zeker proberen!Je kunt best de onderkant helemaal vrij maken van klimop en de roos kort bij de grond afzagen of terugsnoeien ik zou persoonlijk niet meer dat 3 tot 5 cm laten staan en geen onderscheid maken tussen de takken maken en gewoon alles kort maken. Vervolgens een flinke dosis langzaam werkende kunstmest bv Osmocote of Multicote met een werkingsduur van 5-6 maanden inwerken met aangevuld een schep compost of organische mest!
February 22, 20241 yr Author Onwijs bedankt voor uw uitgebreide reactie. Ik had een blad gefotografeerd en deze laten determineren via plantnet app, vandaar dat ik dacht dat het een wilde roos was is deze app geschikt of adviseert u een andere app?Ik kan zo weer verder en ik ga binnenkort een plantenzaagje bij het tuincentrum kopen Nogmaals super bedankt!!!!!
February 22, 20241 yr Author Is dit trouwens zo n zelfde exemplaar? En hoe en wanneer moet ik deze snoeien? Deze heeft wel.wat meer scheuten.
February 22, 20241 yr De bovenste foto wel ,de anderen kan ik niet zo goed zien!Maar je kunt dezelfde techniek toepassen, dan krijg je in ieder geval een verjongde struik!
February 23, 20241 yr Author Thanks😀Als.ik.de struik zo kort knip/zaag krijg ik dan nog bloemen dit jaar.of moet ik wachten tot volgend jaar?
February 23, 20241 yr Thanks😀Als.ik.de struik zo kort knip/zaag krijg ik dan nog bloemen dit jaar.of moet ik wachten tot volgend jaar? Normaal gesproken wel, rozen snoei is gericht op verjonging!Wat voor roos de onderste is kan ik niet zien dan zul je duidelijkere fotos moeten maken!De bovenste roos zal gewoon bloeien die moet zowieso iedere winter helemaal kort gesnoeid worden, als ik tijd heb zal ik een paar fotos plaatsen van hoe ik hier snoei, ik hen tientallen struiken en ik snoei jaarlijks alles helemaal weg ik laat zelfs die paar centimeter niet meer staan !Wilde rozen snoeien wij normaal niet maar om het jaar zetten wij die tegen de grond af..
February 23, 20241 yr Author Dank voor je reactie. Ik zal morgen even wat duidelijke foto s maken. Ik wist niet dat je ze helemaal terug kon snoeien, op internet lees ik dat je de binnenste takken moet snoeien en de buitenste maar een stukje ofzo. goed om.te weten dat je ze tot n paar cm boven de grond kan snoeien en gelukkig t zelfde jaar nog rozen hebt.
February 23, 20241 yr  Dit is floribunda hybride roos Natascha Richardson een voorbeeld hoe ver je die kunt terugsnoeien de roos wordt tot op de oculatie gesnoeid de leeftijd van deze struik is 5 jaar.
February 23, 20241 yr  Dit is een damascene roos cv Tringitipetale die is terrugezaagd tot op de oculatie in november 2023 men zegt dat die niet bloeien als je ze terugzet, ik doe dat jaarlijks en heb gewoon bloemen!
February 23, 20241 yr  Dit is ook een dasmascene roos cv Rosa de Rescht deze is wat softer terug gezet(mijn vrouw is bang te ver te gaan) maar wat ik aanm wil geven dat het leuk is als je volgens het boekje van 50 jaar terug snoeit als je 3 planten en veel tijd hebt.Maar als je zoals ik productie moet maken omdat er tientallen gedaan moeten worden in een korte tijdspanne dan pak ik de bosmaaier met een disc erop of de zaagmachine en de snoeizaag en de takkenschaar!
February 24, 20241 yr Author Hartelijk dank voor de voorbeeld foto sIk heb de struik gesnoeid zie bijlage.
February 24, 20241 yr Author Dit is de andere rozen struik, die is volgende mij behoorlijk uit z n voegen gegroeid. Is dit zo n zelfde exemplaar? Hierbij wat duidelijker foto s. Ook net boven de grond af snoeien?
February 24, 20241 yr Ik zou ze ook kort maken!Wat het is is zo niet te zien dan zal ik het blad en de struik beter moeten zien!
February 24, 20241 yr Hartelijk dank voor de voorbeeld foto sIk heb de struik gesnoeid zie bijlage. Kan prima zo, je kunt beter nog wat meer hedera weghalen zodat de roos echt ruimte heeft!
February 28, 20241 yr Author Hierbij duidelijker foto s van de andere rozenstruik. Welke roos is.dit? Ook.kort maken?
February 28, 20241 yr Ja dit is duidelijker, het lijkt een floribunda/polyantha hybride die zet je ieder jaar kort af bij de oculatie....ik ben benieuwd naar de bloemen...
March 1, 20241 yr Author Wat bedoel je met kort afzetten bij oculatie?.Moet ik deze roos ook gewoon weer afknippen een paar cm boven de grond en dezr vrij maken van klimop?
March 7, 20241 yr Author Heb alles gesnoeid en klimop.zo veel mogelijk weggehaald. Denk je dat dit nog gaat uitlopen?
March 7, 20241 yr Ja hoor geen zorgen dat gaat nog uitlopen!Ps maak de stompen korter! voor een goede verjongde stuik maak alles met de grond gelijk!