Jump to content

Featured Replies

Posted

Beste tuinkenners,

Na afgelopen jaar goed onderhoud te hebben gedaan heeft de winter hard toegeslagen in ons gazon. Met name het mos is enorm gegroeid en bestrijkt bijna de helft van ons gazon met hier en daar onkruid. Nu twijfel ik zelf over de stappen die nu het beste gemaakt kunnen worden.

Het is waarschijnlijk sowieso nu nog te koud om te verticuteren, hoewel ik daar zsm mee wil beginnen.

Zelf dacht ik eerst verticuteren, vervolgens bestrooien met een kalk/mest combi en dan eventueel over een paar weken bijzaaien en opnieuw bijmesten.

Twijfel zit in het product te gebruiken na het verticuteren en het beginmoment. Is het beter eerst enkel te kalken, of bijvoorbeeld pokon mos en onkruidweg te gebruiken. Die laatste zal dan nodig hebben dat ik eerst al eens verticuteer (gezien de dichte moslaag) en achteraf nogmaals moet verticuteren denk ik. Daarnaast het onkruidweg product over een halve grasmat is misschien teveel van het goede?

Hopelijk hebben jullie wat tips om me op weg te helpen.

20240228_090452.jpg.f9c8f46fcca2a1a142aff4be69981c6b.jpg' alt='20240228_090452.jpg.f9c8f46fcca2a1a142aff4be69981c6b.jpg'>

• 1 month later...

Het is goed om eerst te kijken naar wat er voor zorgt dat mos goed gedijt in je gras. Zijn dat omgevingsfactoren zoals schaduw? Of ligt het aan de grond (slechte drainage, voedingsstoffen)? Of ligt het aan onderhoud (bijv. te kort maaien).

Mijn beeld op basis van je foto's is: verticuteren (en op basis van jouw beeld van mogelijke oorzaken evt beluchten), een goede gazon(kunst)mest gebruiken (zo hoog mogelijk in stikstof!!!) en in het onderhoud niet te kort maaien.

En inderdaad eerst verticuteren, dan pas kalk of mesten.