Jump to content

Featured Replies

Posted
Een hele kleine tulpenkolonie in onze tuin van nu ca 8 bollen heeft ongeveer 6 of 7 jaar mooi dieprood gebloeid. Dit jaar komen er tot onze grote verbazing prachtige grote knalgele knoppen tevoorschijn. Nee, geen 1 april. Ik kan er nergens iets over vinden dat het verschijnsel verklaart. Wat kan er gebeurd zijn? 'Kleur veranderen bij tulpen kan alleen door een menselijke (genetische) ingreep' lees ik ergens. Hebben ze misschien een ziekte onder de leden? Aan de omstandigheden in hun directe omgeving is al die jaren (voor zover wij dat kunnen zien) nooit iets veranderd.
Kruisbestuiving misschien? Of wellicht iets van ontbreken van voedingsstoffen (maar dan is het eerder iets bleker dan compleet anders)
  • Author
Kruisbestuiving? Het blijft sowieso raar dat het complete groepje bollen dan op precies dezelfde manier veranderd is? Als het nu één plant was...

Ik denk dat de tulpen terugsporten naar hun voorouders dat gebeurt wel vaker bij hybriden! Ze zijn aan het muteren !

En de meeste tulpen worden in de regel na de bloei weggegooid(die worden maar 1 keer gebruikt) dus je hebt er al lang plezier van gehad! vaak verdwijnen tulpen als je ze laat zitten alleen wildvormen komen jaarlijks terug!

• Author

Ik denk dat de tulpen terugsporten naar hun voorouders dat gebeurt wel vaker bij hybriden! Ze zijn aan het muteren !

En de meeste tulpen worden in de regel na de bloei weggegooid(die worden maar 1 keer gebruikt) dus je hebt er al lang plezier van gehad! vaak verdwijnen tulpen als je ze laat zitten alleen wildvormen komen jaarlijks terug!

Leuk, ik vermoedde eigenlijk al zoiets maar wist niet dat tulpen ook vaak verdwijnen. Deze kolonie houdt het dan heel mooi al heel lang vol. En deze gele mutatie ziet er ook prachtig uit, het zijn bepaald geen ziekelijke bleekneusjes maar flink uit de kluiten gewassen blikvangers. Dan ben ik benieuwd of ze in deze vorm stand zullen blijven houden. Uitgraven en weggooien (of verplanten) gaan we beslist niet doen.