Posted April 16, 2024Apr 16 Beste allen,Ik heb een vraag over een appelboom die het niet echt geweldig lijkt te doen.Ik heb er van de week eens goed naar gekeken en zag dat hij niet echt goed vast zat, tenminste de "boompaal" is slechts een bamboe stok welke niet stevig staan. Boom is geplaatst door vorige bewoners, dus ik weet niet alles van de geschiedenis ervan. Afgelopen 2,5 jaar lijkt ie niet echt goed aan te slaan en ik zie dat ie misschien te strak heeft vastgezeten aan de bamboe stok, er zit een striem van het touwtje zichtbaar(zie foto) , heb hem nu maar even bevrijd van deze situatie.Boom lijkt ook niet erg stabiel te staan, dus misschien niet echt goed geworteld? Zou het helpen om een nieuwe stevige boompaal te slaan?Alvast bedankt voor reactie en hopelijk is mijn verhaal helder zo!
April 17, 2024Apr 17 Die striem op de stam kan geen kwaad. Ik zie op de onderste foto op de voorste hoofdtak, een centimeter of 30 vanaf de basis 2 vreemde plekken zitten. Kun je daar een scherpe close-up foto van plaatsen?Zo te zien is het een hoogstam appel. Die is geënt op een sterkgroeiende onderstam. De boom kan op den duur zonder boompaal, maar ik zou er de eerste jaren een stevige boompaal bijzetten.
April 19, 2024Apr 19 Author Dank voor je reactie! Ik ga een boompaal plaatsen, zou eentje voldoende zijn? Hierbij twee foto s van die plekken. Dank alvast voor het bekijken.
April 20, 2024Apr 20 Daar was ik al bang voor. Dat is vruchtboomkanker. Daar moet je maar eens op Googlen
April 22, 2024Apr 22 Author O jee, dat is niet best.Als ik zo lees wat nodig is voor behandeling is dit boompje wel klaar. Alles wegsnijden betekent dat er vrij weinig meer over blijft. Dat wordt een nieuwe boom planten. Zou het kwaad kunnen om het nog even te laten staan? Anders is het ook het zo kaal ineens. We hebben paar meter verder een pruim staan, die zijn niet zo vatbaar voor vruchtboomkanker lees ik.
April 23, 2024Apr 23 Ik zou de appel verwijderen, ook fijn voor de appelbomen in de buurt. De pruim is er niet gevoelig voor.