Jump to content

Featured Replies

Posted

Door al de regen, vochtig weer, zag ik vanmiddag toen ik in de tuin bezig was dat er enkele vaste planten zijn aangevreten....slakken.

Ik ben niet zo van het gif.

Dus via Google gezocht naar allerlei tips van koffieprut, tot gebroken eierbasten, cacao doppen enz.

Misschien zijn hier tuinliefhebbers die zeggen dat moet je eens proberen, want dat helpt echt.

Hoewel ik de laatste jaren nauwelijks meer slakken zie, werd ik daarvoor er wanhopig van en vanalles geprobeerd.

1. Op laten eten. Kippen enigszins, Indische loopeenden en egels zouden dat goed doen. Misschien dat mijn houtwallen via de egels helpen.

2. Afleiden. Sla, basilicum, appelmunt vinden ze lekkerder. Maar dan voer je ze en krijg je er meer. Bier vinden ze ook lekkerder, kan je ze mee verdrinken.

3. Mechanische barrières. Niets helpt, zelfs een schuin naar beneden aflopende strook, die ze met een bocht van meer dan 180 graden moeten nemen hadden ze na 2 maanden onder de knie.

4. Zout barrières. Kunstmest korrels op de grond houdt ze tegen, totdat het weggespoeld is.

5. Electrische barrières. Werkte bij mij goed.

De moestuin ommuurd met anti worteldoek, ook ingegraven, en op een voet hoogte een paardelint met 9 volt spanning tussen de aders. Dat schrikt ze af, onneembaar. Bij 12 volt blijven ze eraan hangen, dood wel te verstaan. Geen overhangende takken, anders nemen ze die en laten zich vallen, ze zijn intelligent hoor.

Nu heb ik geen slakken meer, dus die slakken wal is vervallen.

In de siertuin overleefden alleen de minder smakelijke planten of je moest er een grote bos van hebben, die groeiden er nog overheen.

Maar een enkele plant in de siertuin wordt moeilijk. Neem je verlies en teel wat anders.

• Author

Peter,

Het gaat om een tuin met veel vaste planten. Dus doek ingraven zie ik niet zitten.

En schrikdraad ook niet, vorige week zat hier wel een egel in de tuin, hond ontdekte het bij laatste uitlaatronde 'savonds. maar egel kan dit grote stuk niet allemaal slakvrij eten.