Jump to content

Featured Replies

Posted

Door het koude maar vooral natte weer en gezondheid was ik niet in staan mijn rozen te snoeien voor ze echt gingen uitlopen.

Nu zitten er al heel veel neiuwe scheuten in ( rode uitlopers) en flink wat knoppen die op een paar warme dagen wachten om open te gaan.

Het lijkt me zonde om dat nu allemaal weg te snoeien en daarbij ben ik ook ban om de rozen daar schade toe te brengen.

Wat kan ik nu het beste doen. IK wil ook geen enorme wildgroei en sommige rozentakken komen nu al ruim boven de schutting uit.

Ik vind het geen probleem om nu wat bloemen te offeren door bijvoorbeeld een deel van de takken alsnog te snoeien maar geeft dat geen schade?

Ja dat kan prima, dat kan je zeker nog wel doen tot de langste dag, maar laat wel nog de eventuele nieuwe takken vanuit de basis staan!

Volgende keer na de winter gewoon alles eraf tot op de oculatie!

Het valt mij op dat veel rozen in noord west Europa veel te mild(te hoog) gesnoeid worden wat de levensduur aanzienlijk verkort.

rozen snoei is gericht op verjonging van de struik!20240222_165425-kopie.jpg.604a4e7cb7894df48501d3fab7eaae8c.jpg

• Author

Ik snap het, ik maakte eerder de fout om in najaar te snoeien

Er zitten op dit moment zoveel knoppen in die op bloeien staan , dat vind ik voor nu wat zonde. Maar denk na 1e bloei een deel toch nog maar flink terug snoeien. Kan het iig proberen met een tak die raar opzij iss gaan groeien:)

• 4 weeks later...
  • Author

even een update .

IK heb dus een een paar weken geleden deel van de rozen na een eerste grote bloei nu flink wat takken terug gesnoeid. De meeste lopem weer uit met rverse rode scheuten sommige ook al weer met knop.

Andere doen niets meer.

NU heb ik aardaig wat zwarte vlekken in het blad gehad ( roetdauw?) waar het blad langzaam ook geel werd.

Veel daarvan heb ik steeds weg gesnoeid maar bij sommige takken lijkt er niets meer uit te lopen ook al stonde de bloemen er in.

Ik zie daar ook wat meer donkere stukken in het groen.

ik heb de gesneoeide takken meest tot op ca 50 cm weg gesnield andere wat hoger omdat daar al scheuten uit kwamen.

Maar heb ik iets verkeerds gedaan dat die niet meer uitlopen?

KAn ik daar iets aan doen?

Ik denk dat je te hoog snoeit! ik zeg denk!

Een struikroos snoei je best zo kort mogelijk, je stimuleert het uitlopen van slapende knoppen als je alles tot tegen het oculatiepunt wegsnoeit!

Snoei je te hoog gaan de takken op den duur dood zonder dat verjonging plaatsvind!

Veel rozen worden te hoog gesnoeid wat de levensduur aanzienlijk verkort!

• Author

Even een vraag hoe herken ik dat punt?

Denk niet dat het nu een goed plan zou zijn om hem hgelemaal zo ver terug te snoeien> Voor de bloemen maakt het op dit moment niet zo veel uit diis zijn er nu toch even niet;)

Dat is het punt waar de takken vandaan komen, dat ziet er uit als een verdikking meestal net onder de grond of net erboven.
20240222_165649.jpg.a6b0f46fe7ef420bdd4aade7303e1daf.jpg
  • Author

Wow dat is wel heel kort.

Ik heb wel eens gehoord dat je niet alle rozen heel kort mag snoeien omdat deze op een wilde roos geent zijn