Jump to content

Featured Replies

Posted

Dag iedereen,

Hierbij graag een paar vragen i.v.m. plantenkeuzes.

De grond in de tuin is zandleem, vrij droge grond in de zomer. Ik ga wel overal waar ik ga aanplanten compost in werken om de bodem te verbeteren.

De tuin heeft veel schaduw, omwille van vele, grote bomen rondom. Die nemen natuurlijk ook een deel van het water uit de grond.

Vooraan in de oprit heb ik een heel aantal plantvakken, van 60cm breedte en verschillende lengtes (minimum 60cm en max 250). Daar is komt bijna geen zon, door de vele grote bomen rondom. Ik wil graag de buxus die er voorheen stond maar kapot ging, vervangen door iets min of meer gelijkaardig, althans door iets groenblijvend dat vrij strak in vorm gezet kan worden. Max hoogte ga ik beperken tot 1,5 meter. Mag dus vrij snel groeiend zijn. Zelf dacht ik aan Ilex crenata (dark green?) of osmanthus burkwoodii. Eventueel Euonymus Japonicus?

Vraag 1: Wat denken jullie van deze keuze gezien de standplaats, of hebben jullie andere tips?

Ik zou dit achteraan het huis willen herhalen. Daar is er wel af en toe zon, maar niet veel, hoge bomen bij de buren en achteraan onze tuin.

Vraag 2: ilex crenate, of osmanthuis of Euonymus ook voor daar geschikt?

In een derde plantvak, naast de haag en de bomen van de buren, heb ik ook halfschaduw. Daar dacht ik aan bodembedekker die ook goed dichtgroeid en vrij droge en niet héél humusrijke grond kan verdragen.

Vraag 3: ik dacht aan Vinca Minor of pachysandra. Goede keuze of andere tips?

Rechts van het huis heb ik ook enkele plantvakken waar ik laagblijvende, groenblijvende planten in wil zetten. Er is wat avondzon.

Vraag 4: . Ik dacht nu aan mansoor, heuchera, vinca major...Goede keuze of bijkomende tips?

Grote dank voor jullie tips en feedback!

Vriendelijke groeten

Karel