Posted May 1, 2024May 1 Hallo allemaal, twee weken geleden is onze oude portugese laurierboom (voor de nachtvorst) flink teruggesnoeid. Het was een grote boom en uit de top is wel 2.5 tot 3 meter gehaald. De boom was niet ziek en stond voor de snoei goed in het blad. Nu zie ik dat vooral de bladeren bovenaan, ook het jonge blad, vreemde vlekken begint te vertonen. Zie foto's. Iemand enig idee of dit normaal is of is er meer aan de hand?
May 2, 2024May 2 Author Jazeker peterplant, bijgevoegd! Mocht je nog betere foto's nodig hebben laat het me weten.
May 3, 2024May 3 Author Ik vraag me af of het wellicht bladvlekkenziekte of wortelrot kan zijn? Hij staat op een natte plek.
May 3, 2024May 3 Ik denk dat er niets aan de hand is. Dit ziet er niet uit als een ziekte of zo. Ik denk dat door het flinke snoeien, blad opeens in het licht is gekomen dat altijd in de schaduw zat. Dat blad is beschadigd door wind, vorst of zonnebrand.De plant zal binnenkort opnieuw uitlopen en als het goed is, mankeert daar niets aan.Wat kan gebeuren is dat het nieuwe blad aangetast gaat worden door meeldauw en,of hagelschotziekte. Dat gebeurt vaak bij flink gesnoeide laurierkersen. Daar groeit de plant gewoon doorheen. Geef de plant een lekkere laag compost en voldoende voeding om de weerstand te verhogen.
May 3, 2024May 3 Author Dat klinkt logisch, peterplant! Dat blad heeft inderdaad altijd flink in de schaduw gehangen. Aan een kant is de boom helemaal kaal gesnoeid (vanwege overhang aan aangrenzende perceel). Gaat de portugese laurier daar uitspringen op de stam? En is het zo dat de boom dit seizoen nog opnieuw zou moeten uitspringen?Ik heb overigens een meststof gekocht met kali. Is kali aan te bevelen voor deze boomsoort?
May 4, 2024May 4 Als de plant gezond is loopt die gegarandeerd weer opnieuw uit.Kali is prima, wel wat eenzijdig. Gooi er lekker veel koemest en of compost bij.
May 4, 2024May 4 Author Ga ik doen, Peterplant! Nu maar hopen op wat meer zonneschijn! Hartelijk dank!
May 4, 2024May 4 Ik heb ook portugese laurier en dit is volkomen normaal.Ik werp bloedmeel tussen planten zeer goed. Ook voor gras tegen klaver en de groei ervan.