Posted May 7, 2024May 7 Hoi allemaal,Ik ga mijn achtertuin dit jaar niet meer nuttig gebruiken voor planten en dergelijke, dus heb besloten om mijn voortuin maar mooi te maken zodat ik nog een zitje heb om te genieten. Ik doe veel low budget en recycling omdat mijn buurt niet bepaald geweldig is en diefstal hier veel voorkomt. Gek genoeg is mijn tuin tot nu toe 1 van de betere in de straat, en echt bijzonder is het niet, omdat de rest gewoon totaal verpaupert is . Prularia en pottenVandaag even bij de Action geweest voor een paar goedkope dingen en achter het huis wat oude rommel opgescharreld om te hergebruiken. Ik wil het leuk en functioneel maken voor zover nog kan (ruimte redelijk, maar wel heel veel schaduw en slechte grond), ik ga mij niet focussen op de tuin naar mijn wens te maken, maar pas mij aan bij de tuin en dat wat ik nu heb. Plekje waar ik kan zitten met oude spullen en wat van de action (morgen naar de Aldi voor een paar bloemetjes om op te fleuren). Aan de muur wil ik ook nog wat bakken maken, en vind petunias heel mooi dus ga daar een paar van ophalen. Wou een tafeltje maken van oude planken en ben maar domweg begonnen. We gaan het zienNog geen idee wat ik allemaal ga doen, maar wil er iets leuks van maken en probeer rekening te houden met kruiden en anti diefstal voor zover mogelijk. Er zijn al veel planten uit de tuin gestolen en verwacht dat er nog veel meer gestolen gaat worden Ik heb wel een beveiligingscamera opgehaald van de action en ga die morgen ophangen (schrikt altijd een beetje af). Edited May 8, 2024May 8 by Vrolijk
May 7, 2024May 7 Author Kweken en stekkenHier wil ik graag een kweekhoekje maken voor sedum en vetplantjes, verder wat bodembedekkers die ik mooi vind en hoop in een jaar tijd zoveel mogelijk te kunnen kweken. Ik heb hier nog geen verstand van, maar met wat zoeken en hulp zal er vast wel iets moois uit voort komen. Ik heb nog oude balken en planken om in een U vorm een stelling te maken en verzamel zoveel mogelijk potjes en etc. de aankomende tijd om in te kunnen kweken.Morgen leeg maken en kijken hoe ik een stelling van hout kan maken rondom. Wat wil ik stekken en kwekenBodembedekkers en dat soort dingen vind ik echt heel mooi en heb het wel eens geprobeerd, maar ze gingen mij altijd dood doordat ik niet echt goed aan het opletten was en er niet voldoende aandacht aan schonk. In de achtertuin had ik wel wat, maar dat is vrijwel allemaal dood gegaan door onbekende reden en dat wil ik niet meer. Ik weet de namen niet maar ga die opzoeken zodat ik beter weet wat ik moet doen om het te kweken.Verder wil ik zoveel mogelijk bloedgras kweken, dat is erg duur spul en vind het wel heel mooi. Ik heb er wat van in potten wat ik ooit gekregen heb en wat verdwaalde sprieten in de achtertuin. Bloedgras is wellicht het meest belangrijke van allemaal vanwege de kosten, en wil dat nu wel zo goed mogelijk doen als het maar kan. Bloedgras wat ik nog heb. Wellicht verstandig om morgen als eerste te doen... Edited May 9, 2024May 9 by Vrolijk
May 8, 2024May 8 Author Even bij de Praxis langs voor een paar bloemetjes, potgrond en perliet (Aldi viel tegen); niet te duur en een beetje extra korting pakken. Wat ik nu exact heb gekocht aan planten weet ik niet, maar in elk geval niet mijn geliefde Petunia's, deze stonden met alle kopjes en blad totaal gehangen en plat. Jippie, tuingereedschap erbij pakkenEenmaal thuis aangekomen wou ik mijn tuinkruk en klein tuingereedschap pakken om lekker aan de slag te gaan, en wat denk je? WEG Potverdorie en alle drommels nog aan toe, ze hebben het uit de achtertuin gestolen afgelopen winter. Echt ik word zo moedeloos van mijn buurt en de puinhopen overal... Wat een verpauperde omgeving is dit toch. Afijn, verstand op nul en de plantjes in de potten gemaakt en even een beetje ingericht. Het is niet veel en wat klein, maar het groeit wel en het hoeft ook niet bomvol te staan. Wie weet kom ik nog wat leuks tegen in een aanbieding en anders is het zo ook prima voor nu. Wel wil ik er nog Rozemarijn, Oregano en eetbare Laurier bij hebben. Ik hoop dat ik dan het oude tafeltje een beetje leuk als kruiden ding kan inrichten en daar staat het veilig i.v.m. katten.Zier er al gezellig uit Japans bloedgras (Red Baron)Voor wat ik heb gelezen moeten ze een voedingsrijke vochtige grond hebben, en als het kan de wortels wat koeler en het gras zelf in de zon. Afhankelijk van potgrond moet er x keer per jaar wel extra voeding bij en daar ga ik nog even naar opzoek. Ik ga ze achter in de kweekhoek op de grond zetten (zie eerdere foto van rommel hoekje), en zet dan een plank voor de potten neer. Hoeveel potjes ik nodig ben weet ik nog niet, wil ze niet te vol hebben zodat er ruimte is voor groei.Perliet/potgrond doe ik op 30/70
May 8, 2024May 8 Author Er zijn zoveel mooie planten en dingen voor in de tuin... Ik ga proberen om achter het huis zoveel mogelijk leeg te halen en naar de voortuin te brengen en gewoon inrichten alsof ik hier blijf wonen (soort proeftuintje voor de nieuwe woning denk ik dan maar). RozenIk ben wat laat met alles, maar gok het er op in de voortuin. De rozen zijn u 1 jaar oud op een paar oude na en wil daar een rand omheen hebben en er flink compost bovenop gooien. Ze hebben wel allemaal afgewogen voeding gekregen dus die basis is er, maar om nu alles uit te graven en opnieuw met compost te mengen in de grond is geen optie gezien de kwetsbare wortels (Ik kan altijd even 1 roos er uit halen ter controle of mengen met compost nog mogelijk is, maar verwacht niet dat dit verstandig is nu). De rand geeft mij ook voordeel met water geven en prik er een paar meters bij in om te controleren. Hopen dat er wat bloei in komt of bloei afknippen ter bevordering van de wortels als dat nut heeft Wat heb ik nog en wat heb ik nietStuk of tien emmers met keien, worteldoek, cacaodoppen, hout snippers, balken en planken. Wat ik niet heb is iets voor water, en water is gewoon geweldig om in de tuin te hebben als alles lekker vol staat. Is het handig in deze tuin en moet ik daar nog geld aan uit willen geven... meh, een mens wil ook genieten en wie weet kan ik iets op de kop tikken en later dan meenemen.Ik ga gewoon proberen om zoveel mogelijk op te maken wat ik heb en zo te maken dat ik het weer makkelijk mee kan nemen.
May 9, 2024May 9 Author Drukte buiten overal op de balkons boven mij, een beetje mooi weer en de men vliegt met de benodigde blikken bier rond deze tijd weer naar buiten. De benodigde plantenlucht (die met 5 bladpunten) geurt welig in het ronde en Bob Marley blijkt oneindig op repeat te staan. Uiteraard wil ik in rust werken en van het zonnetje genieten, dus heb mijn knaloranje speedo die net te krap is maar aangetrokken en ben de tuin ingedoken; 5 minuten later was er niemand meer op het balkon < Grapje natuurlijk. Bloedgras stekkenIk had een aantal potten schoongemaakt en heb een verhouding van ongeveer 30/70 gedaan met perliet. Vervolgens alles uit de tuin gehaald en uit de twee potten (flinke wortels in een jaar tijd met domweg tuingrond), en alles schoongespoeld van zand en ze "fluffig" in de potten gezet en vervolgens al schuddend de nieuwe grond erbij in. Voordeel is met schuddend droge grond toevoegen dat het grond goed tussen de wortels komt en je niet direct hoeft aan te stampen. Daarna heb ik ze lekker in bad gezet om vol te trekken en naderhand van boven nog een buitje gegeven. Als de grond een beetje aangezet is dan vul ik ze nog verder af indien nodig. Voeding om de 15 weken ongeveer en neem dan gewoon speciaal voor grassen, mensen genoeg die wel wat over hebben of moet ooit losse voeding kopen om zelf te mixen.Mooie wortels met domweg tuinzand en een beetje voeding in de potten van vorig jaar Luchtig mixje op deze manier en heb er alle vertrouwen in KweekhoekjeIk ben eerst maar eens aan het opruimen geweest en moet even overdenken hoe ik mijn oude balken ga hergebruiken voor een stelling, er zit nog geen haast bij want heb toch nog niet veel op kweek dus kan er even over nadenken. Tegels moet ik nog hergebruiken en doe dat volgende week wel.Alle potten en dergelijke verzameld en schoongemaakt: vieze mos, slakken, spinnen en weet ik het al niet meer was er op aangekoekt inmiddels en dat wil je niet weer in de nieuwe grond hebben. Ondertussen staan de potten nu te drogen en kan ondertussen straks een beetje tuingereedschap bij elkaar zoeken en aanverwanten om goed op te bergen. In het hoekje zelf zet ik wat grond neer in de mini containers en de potten ook maar; dicht bij elkaar en blijft mooi schoon dan. Prima plekje voor mijn kweek experimenten
May 9, 2024May 9 Author Vanavond weer lekker wandelen en rond struinen bij leegstaande huurwoningen (koopwoning mag niet), ik mag dat graag doen omdat er vaak bodembedekkers en oude rommel zijn waar men niets mee doet en de woningbouw walst de tuinen altijd plat en gooien alles weg. Er zitten soms leuke dingen bij en zie het als positief om te recyclen en mijn voetprint iets te verminderen, daarnaast is het lukken van een geldboom nu al een paar keer mislukt Struinen in de omgeving en soms gewoon vragenIn het verleden heb ik best wel veel planten kunnen scoren door leegstaande huurwoningen hun tuin in te duiken, vaak is het klein spul en stelt het niet veel voor, maar na een jaartje wandelen heb ik toch een leuke verzameling opgebouwd (waaronder het bankje en tafeltje in de voortuin). Gisteren heb ik een mooie emmer en soort kratje opgescharreld wat prachtig in de voortuin gaat staan.De aankomende tijd ga ik bewust opzoek naar bodembedekkers wat laag blijft, mossen en ander klein spul. Vetplantjes kom je best wel vaak tegen en als ik ooit iemand zie die echt immens veel heeft vraag ik gewoon of ik een stukje mag hebben, er is nu iemand in de buurt die de tuin platwals waar ook spul in staat en ze vernielen alles; dan durf ik het ook gerust te vragen.Let er op dat je niet gaat stelen, je moet het wel 100% zeker zijn dat het mag en ik heb de woningbouw ook gewoon gevraagd of ik dat mocht doen. Vuilcontainers bij de weg mag je het wettelijk gewoon uit halen, maar vragen is altijd netter en soms levert het extra op. Uit de natuur mag je feitelijk niets pakken, boetes kunnen ook best wel stevig zijn heb ik gehoord. Toch weer leuk gevonden bij leegstaande woningen
May 11, 2024May 11 Al eens op marktplaats gekeken? Daar staan geregeld planten de gratis af te halen zijn, onder de voorwaarden dat je het zelf uitgraaft. Succes. Frusterend ls er zoveel gestolen wordt!
May 12, 2024May 12 Author Ik doe regelmatig tuinonderhoud bij mensen en heb een paar kennissen in het vak, op zich is er best wel aanbod maar ben selectief in wat ik wil hebben voor mijzelf. Voor mensen die niets hebben waar ik soms meehelp, neem ik wel alles mee wat mooi kan zijn en heb al een paar tuinen voor nop weten aan te leggen. Mijn ervaring met MP is beperkt en kom meestal alleen maar groot oud spul tegen wat niet de moeite waard is, feitelijk willen mensen gewoon een gratis tuinman die spullen afvoert.