Posted May 8, 2024May 8 Beste lezers, In augustus 2023 heb ik 3 olijf bomen aangeschaft. Deze stonden bij iemand in de tuin en heb ze uit moeten graven. Vervolgens hebben wij deze in onze eigen tuin geplant. We hebben hier speciaal mediterraanse voor gekocht. Al snel gingen de bomen achteruit. De bomen lieten de bladeren los en zijn kaal. Op sommige plekjes bleven de bladeren wel aan de boom zitten.We zijn nu inmiddels bijna 1 jaar verder en merk nog geen verandering. Ik heb zelfs einde februari bij 1 boom de tak gesnoeid in de hoop dat er wat ging veranderen. Wie kan ons helpen of tips geven ? Wat is hier precies aan de hand ? [/img]Zo zagen de bomen eruit toen wij ze kochten.
May 8, 2024May 8 Verwilderde dorre takken goed in snoeien, met de nagel bast verwijderen om te zien of deze nog groen is van binnen. Flinke voeding er op (normaal 3 keer per jaar), en grond controleren of deze nog vochtig is. Olijf mag best veel water hebben als deze in blad komt. Weinig voeding is kaal, natte winter is ook vaak kaal. Vermoedelijk de combinatie van nat en te weinig voeding en nu te droog. Als de boom nog leeft dan kan het prima in orde komen weet ik uit ervaring.
May 8, 2024May 8 Bij het uitgraven heb je veel wortels beschadigd. Er zit te veel aan om dood te gaan en te weinig om te blijven leven. De wortels zijn niet in staat om de hele boom met al die lange takken uit te laten lopen. Als laatste redmiddel kun je de bomen heel flink insnoeien en hopen dat het resterende wortelgestel nog in staat is om de plant uit te laten lopen.
May 9, 2024May 9 Onze olijf werd verleden jaar ook kaal geel blad ook.Eigenlijk helemaal terug gesnoeid tot de hoofdstam en een paar zijtakken laten zitten.Duurde 3 maanden tot ik het eerste groene blaadje zag.. Nu weer prachtig om te zien.Idd ook voeding gegeven,3 gaten in de aarde geboord en daar de voeding in want hij staat in een groot oud wijnvat..Komt vast goed!