Jump to content

Featured Replies

Posted

We hebben 2 vijgenstekken in 1 kuip staan. Deze zijn mooi uitgelopen en nu willen we ze verplanten (elk een eigen kuip) om te voorkomen dat de wortels (nog verder) in elkaar groeien. Kan dat nu (mei) of kunnen we beter wachten. Wat is wijsheid?

We zijn heel benieuwd naar jullie advies. Dank alvast daarvoor!

Als de kluit lekker vochtig is zodat deze niet uit elkaar valt, zou je het in twee grote delen kunnen splitsen en heb je minimale wortel schade. Ik zou wel heel voorzichtig zijn en desnoods met een paar handen extra.

Mocht het je niet in de weg staan dan zou ik wachten tot herfst en blad verlies. Je hebt dan sterkere kluiten en de boom vraagt minder van de wortels met betrekking tot vocht.

Ik persoonlijk splits en herplant nog met 30 graden hartje zomer, zolang de kluiten maar goed vochtig zijn en de wortels minimaal beschadigt raken, maar heel fijn spul waarvan ik weet dat het net nieuw is laat ik liever staan als het kan.

PS: dikke maand geleden een vijgenboom verpoot en had een compacte, niet al te grote kluit.