Jump to content

Featured Replies

Posted

Ik zie ineens deze bobbel op de stam van de kersenboom .

Iemand een idee?.

Dank alvast en een mooie dag!

Keetje

IMG-20240509-WA0001.jpg.ebe5f0b44d5054c45f63328976af7e2c.jpg

Dit is een gomziekte ( Pseudomonas mors prunorum ) diverse oorzaken en lastig te bestrijden op stam. Beste is schoon schrapen en wondbehandeling. Op internet staan diverse tips, maar weet niet wat het beste is.

PS: wel behandelen, want de boom kan (zal waarschijnlijk ook gebeuren) er aan dood gaan. Zoek even goed of dit het echt is, want kan andere bomen ook aantasten.

Gomziekte. Valt echter niet te behandelen. Is vaak een gevolg van slechte groeiomstandigheden, een storende laag in de grond, slechte afwatering e.d.
Ben daar ook bang voor maar wou optimistisch blijven, proberen kan maar, als er meer staat dan is besmetting een groot gevaar. Ik weet dat men het wel eens doet, maar helaas zijn er geen resultaten bekend voor zover ik weet.
  • Author
Oh..dat klinkt niet best. ..eerst de Acer en .nu de kersenboom (staat solitair)van 7 jaar oud..hij stond prachtig in bloei een tijdje terug... kan t sap van zuring helpen?
  • Author
Boom staat op te natte? Veengrond hier in de Purmer...

Schrapen en niet te bang zijn en i.d.d. zuring er op wrijven. Als je een vijzel hebt (of tussen stenen) eerst flink vermorzelen en eventueel met huishoudfolie er op vast zetten. Tegen de verzuurde grond gewoon eens flink kalk gebruiken, ik meen dat Eco style of DSM zelfs een variant heeft die gebaseerd is op zeewier wat beter werkt, ik zal even snel zoeken wat het was, ik heb deze gebruikt bij een kers die in een oude kippenren staat.

Als je gaat snoeien gewoon goed schoon gereedschap gebruiken en grote wonden afdichten met as of speciaal middel, ik doe dat wel, verbandje erom en klaar.

Hier zie je dus ook een kersenboom met wond en de zak is van kalk op basis van zeewier wat ik hier heb gebruikt. Ik moet het merk even opzoeken.

IMG_22511.JPG.6602cb96b743c4640d33a1840d159c5c.JPG

Acer heeft soms de neiging om een soort van bladluis te huisvestingen en kan zich verspreiden, dit zit dan alleen op de acers en verder nergens op, zit op de splitsingen dan. Takken sterven af en gaat dood. 1/3 spiritus/water met drupje zeepsop werkte tot nu toe goed. Let er wel op dat je alleen snoeit in Julie en nooit, maar dan ook nooit rondom gaat steken als er blad aan zit, 1 stevige wortel beschadigen en ze gaan direct dood.

Edited by Vrolijk

• Author

Dank voor de goede tip! Ga de kalk met zeewier zoeken..voor de zuring een weiland opzoeken ,zie ze daar wel staan geloof ik..

De Acer is alleen de bovenkant nu bruin,daaronder gewoon rood..wacht tot de blaadjes eraf vallen ..zie geen luis..wellicht toch te natte voeten..

?

Nat valt vaak wel mee (of het moet echt al heel extreem zijn), ik heb er 1 in de schaduw met natte grond waar ook varens staan, maar als de Acer oud is (10+ jaar worden ze gewoon minder)... meestal gaan ze een 15 jaar max mee en worden daarna lelijk. Goed insnoeien doet wonderen en ze komen daarna wel mooi terug, in mijn voortuin staat 1 die ik vorig jaar volledig kaal heb geknipt en komt lekker terug nu.

Voeding geef ik ze niet, daar kunnen ze slecht tegen voor wat ik heb gemerkt en laat gewoon oud blad liggen tot begin mei. De onderstaande was ook aan het afsterven door ouderdom en heb ik volledig kaal gesnoeid tot op de stam in september.

IMG_22531.JPG.048e7a22bd436eb5c578339c481717be.JPG

PS: Ik neem aan dat we het niet over een boom hebben...

Dank voor de goede tip! Ga de kalk met zeewier zoeken..voor de zuring een weiland opzoeken.

Je hoeft niet perse dure kalk te kopen, ik heb ook al vele tuinen met kalk van de Action behandelt en dat werkte ook prima. :thumbup: Wil je de grond meten op Ph kun je zelfs bij een dierenzaak de goedkoopste Ph strippen halen. Neem een monster uit de tuin (30cm diepte), meng met water, laat bezinken en meet met de strip. Niet het beste maar wel een redelijke indicatie en je kunt dan bepalen hoeveel je nodig bent.

Wil je niet moeilijk doen dan gewoon Action kalk en er dik op smijten werkt ook altijd. :lol:

• Author

Ok,dan naar de action maar...

Dank !

Niet: "Dan de action maar" dat is geen inferieur spul hoor! Helemaal niets mis mee. :thumbup:

Keetje, jouw Acer had gewoon nachtvorstschade. Dat komt vast weer goed. Kersenbomen op veengrond is geen goede combinatie. Kalk strooien heeft echt geen effect. Laat de boom gewoon zijn gang gaan. Geef ruim compost en veel gedroogde koemest, zodat de weerstand van de boom beter wordt. Gomziekte hoeft niet dodelijk te zijn. De natte winter en dus te natte grond kan een oorzaak zijn.

Insmeren met middeltjes is goed voor jouw gemoedsrust, maar de boom heeft er niets aan en moet het zelf oplossen. Schuren, snijden en zagen doen meer slecht dan goed.

Wat een hoop onzin in 1 bericht... als Keetje groen links gaat stemmen is zijn boom spontaan gezond…