Jump to content

Featured Replies

Posted

Wij wonen sinds kort in een zogenaamde 'vinex wijk' en willen de tuin af gaan schermen met een haag. Nu zie ik her en der op websites van kwekers dat ze verschillende grotes aanbieden.

Waar doe ik verstandig aan? Kies ik een al wat meer volgroeide haagplanten die soms wel heel erg prijzig zijn, of voor wat kleinere stekken? We kunnen namelijk best 1 of 2 jaar geduld hebben tot de haag volgroeid is (we hebben namelijk ook nog een afrastering staan.

De grootte van de haagplant die voor je het meest geschikt is hangt af van drie factoren:

- De gewenste hoogte van de haag

- De groeisnelheid van de plantsoort van je keuze !

- De tijd die je wilt wachten tot de gewenste hoogte bereikt is

De gewenste hoogte van de haag en de tijd dat je daarop wilt wachten, zijn erg belangrijk voor de keuze van de maat planten die je aanschaft. Vraag dus zeker naar de groeisnelheid van de planten bij de kweker. Als je al een aantal plantensoorten op het hoog hebt laat het dan hier maar weten, mogelijk hebben wij advies voor je. Houdt u ook zeker rekening mee dat een jonge haag tot maximaal 2/3 deel van de hoogte zichtdicht is.

Over het algemeen kan ik je adviseren om haagplanten te kopen die al ongeveer 2/3 de hoogte hebben van de gewenste haaghoogte. Wanneer u een haag wilt maken met erg snel groeiende soorten, zoals bijvoorbeeld de Cupressocyparis leylandii (Leylandii conifeer) is een plant van half de gewenste haaghoogte voldoende.

Maar plantensoort is dus zeker van belang om een goed advies te kunnen geven :)