Posted May 21, 2024May 21 Beste forumleden, Ik heb een vraagje over een olijfboom die wij afgelopen maart hebben gekocht via een advertentie op Marktplaats. Bij de vorige bewoner stond hij zo in de grond: Ze hebben hem zelf uitgegraven en naar ons toegebracht. Wij hadden hem destijds in de volle grond gezet in de voortuin die op het oosten staat. Ook hebben we vloeibare mest gekocht voor olijfbomen en in de eerste maanden extra bijgemest. Ik denk de eerste drie weken 1x per week en daarna eerst niet weer. Hij deed het stabiel, tot een maand na het plaatsen. De boom verloor eigenlijk al zijn bladeren. Het was enkel nog een kale takkenboom. Op een aantal plekken geschraapt en gezien dat deze takken nog groen waren. Ik was naarstig opzoek naar wat snoei informatie of wat goede algemene tips. Zo vond ik de filmpjes van Tuinmanieren op Youtube. Met name over het snoeien van de olijfboom. Aangezien hij geen enkel blad meer had heb ik besloten de boom te snoeien naar aanleiding van het filmpje en wat voor mij goed leek. In snoeide hij hem helemaal tot een soort wilg. Dat durfde ik eigenlijk niet aan. Te zien op de foto's hoe hij er nu bij staat na het snoeien. Ik twijfel of ik hem wel genoeg heb gesnoeid. Er zijn nog een hoop lange verticale takken waar verder geen uitlopers op zitten. Helemaal bovenin zitten een paar nieuwe blaadjes. Maar ik wil eigenlijk graag dat hij wat meer onderin gaat lopen zodat hij vol wordt en niet alleen in de top. Moet ik hem misschien verder verticaal snoeien? (op de zelf aangebrachte rode streepjes op de foto). Ik hoor graag van jullie wat jullie zouden doen (liefst sprekend uit ervaring). We hebben hem nu even in een pot staan omdat er achter de woning 80% van de dag zon staat. Voor was dat ongeveer 40% van de dag (en veel meer wind).Groet, Dimitri.
May 22, 2024May 22 Als die grote olijf in dat kleine potje past, zat er te weinig wortelkluit aan. Die wortelkluit is niet in staat om de hele boom van water te voorzien, dus laat de boom al zijn bladeren vallen. De wortels proberen zich te herstellen en als dat lukt zullen her en der nieuwe blaadjes ontstaan.Ik zelf zou die boom nog korter snoeien dan jouw rode streepjes.
May 22, 2024May 22 Author Als die grote olijf in dat kleine potje past, zat er te weinig wortelkluit aan. Die wortelkluit is niet in staat om de hele boom van water te voorzien, dus laat de boom al zijn bladeren vallen. De wortels proberen zich te herstellen en als dat lukt zullen her en der nieuwe blaadjes ontstaan.Ik zelf zou die boom nog korter snoeien dan jouw rode streepjes. Bedankt voor je snelle reactie. Zoals je het zegt klinkt het ook wel erg logisch. Durfde alleen niet zo rigoureus te snoeien omdat ik bang was/ben dat er geen nieuwe uitlopers worden gemaakt op de verticale stam. Wat denken jullie?
May 22, 2024May 22 Je zou eens op een tuincentrum moeten kijken bij oude olijven. Die worden ergens na 40 of 80 jaar uit de grond gehaald nadat ze met een motorzaag 80 of 100 cm boven de grond zijn afgezaagd. Die lopen gewoon weer opnieuw uit.
May 22, 2024May 22 Ik heb hier diverse oude olijfbomen en ik snoei die om het jaar korter dan menige knotwilg in Nederland ik zal proberen of ik tijd heb een foro te masken!Belangrijk is dat je alle stompjes volledig weghaalt en ik zou ook de wat er nog over is tot maximaal 60 cm boven de pot afzagen!
May 22, 2024May 22 Author Ik heb hier diverse oude olijfbomen en ik snoei die om het jaar korter dan menige knotwilg in Nederland ik zal proberen of ik tijd heb een foro te masken!Belangrijk is dat je alle stompjes volledig weghaalt en ik zou ook de wat er nog over is tot maximaal 60 cm boven de pot afzagen! Een paar fotos als voorbeeld zou super zijn! En even voor mijn beeldvorming hoe ver zou ik hem kunnen snoeien gezien op de foto met de rode streepjes?
May 22, 2024May 22 Ik zou zeggen 20 cm boven de eerste vertakking van onderen. Dus zeker een meter lager dan de rode streepjes. Als de boom na een maand of zo geen teken van leven geeft, dan zat er gewoon te weinig wortel aan.
May 23, 2024May 23 Author 20240523_154737.jpg20240523_154732.jpg20240523_154715 (1).jpgBij deze Dit is in het buitenland of niet? Ziet er warm uit.
May 23, 2024May 23 20240523_154737.jpg20240523_154732.jpg20240523_154715 (1).jpgBij deze Dit is in het buitenland of niet? Ziet er warm uit. Welnee dit is gewoon bij mij thuis achter op het kerstbomenveld!Ps het ziet er misschien dor uit maar onder de bomen is alles met een herbicide behandelt en het is hier verder weelderig groen omdat het tot nu toe nog elke dag regent...vanmiddag was het heel warm maar nu is het al aardig af gekoeld