Jump to content

Slakken vreten mijn dahlias en afrikanen op en ook denk ik de viooltjes

Featured Replies

Posted

Het is dit jaar wel heel erg met de slakken.

Mijn dahlias die mooi aan het uitlopen waren worden helemaal opgevreten door deze kleine 'monsters' Er resten slechts nog stukjes van het blad. Zelfs de XXL die weer zeker 15 cm moven de gron mooi blad had is weinig meer van over,

Ook de afrikaantjes die ik vorige week heb geplant zijn al bijna alleaal kaal gevreten. tot aan de stam toe.

Het zijn volgens mij slakken met een huisje die vind ik met ennige regelmaar oa oo bij mijn druif en vijg

Ik ben over het algemeen best diervriendelijk ook voor insect behalve als ze de boel gaan ruineren.

Wat kan ik het beste hier tegen doen?

Ik heb hier al escar-go korrels geprobeerd en andere jaren helpt dat aardig maar met het zeik weer met al die regen spoelt dat al snel weer weg. ik doe nu bijna om de dag dat ik wat strooi en dat lijkt iets te schelen maar ja met paar dagen regen is dat weer teniet gedaan.

Ik zoek dus een betere oplossing. Wie kan me helpen?

Ik gebruik Helitox slakkenkorrels van Sipcam, normaal gebruik ik een kilo per jaar maar dit jaar denk ik al snel een kilo of 8 gebruikt te hebben...het is heel erg dit jaar.

Wij hebben zo goed als iedere dag regen en ik spot duizenden slakken !

Ik strooi alleen niet in de buurt van de tank met kikkers en bij de vijver en bij de sloot,

maar ik spot dit jaar slakken bovenin de magnolia en sierkersen. Bij de magnolia zijn er takken waar de bast deels vanaf gegraasd is!

ik heb struiken zoals jasmijn en seringen die niet uitliepen totdat ik ontdekte dat de knoppen eraf gegraasd waren.

Wat ik gebruik zijn professionele slakkenkorrels, ze zijn kleiner waardoor je beter kunt verdelen...en ja 8 kilo ik heb een wat grotere tuin en ook tunnelkassen met potplanten.

Edited by Batdah

• Author

Wow er zijn er dus waar het nog erger is Mijn jasmijn staat op punt te bloeien gelukkig

Maar dat middel wat jij aan geeft kende ik nog niet. Ik ga eens kijken , maar google hielp niet gelijk;)

Ik strooi ook bewust ondr de planten een beetje zodat het niet gelijk weg regent.

Net ook een hoop dood blad van de jasmijn geruimd. Dat zal misschien een beetje helpen. Daar zaten ook slakken

• 2 weeks later...
  • Author

En dan merk je dat de slakken korels helpen alleen ze zijn zo snel weg,

ik dacht opgelost door de vele regen.

Maar wat blijkt de eksters zijn er gek op. nog geen half uur nadat ik ze strooi zijn ze al opgegeten, ze komen gewoon snacken.

zo wordt het wel een beetje een gebed zonder einde, Heb al wat stokjes met glinsterende slierten in de tuin gezet, hopelijk houdt dat ze een beetje weg of heeft iemand nag beter ideeen om dit probleem slakken en eksters op te lossen?