Posted June 2, 2024Jun 2 Hallo,Om te beginnen betreft het hier een nieuwbouw tuin. Dat maakt problemen door ongedierte wellicht minder waarschijnlijk. De aarde is namelijk nieuw en ik heb nog geen enkel worm, slak, engerlingen, of ander leven gespot. De aarde heb ik door de aannemer laten storten. Daarbij is ongeveer 30 cm bouwgrond weggehaald en vervangen door aarde.Begin april heb ik de aarde eerst omgespit. Daarna geëgaliseerd, licht geharkt, graszaad gezaaid en gazonmest met kalk overeen gezaaid.https://www.pokon.nl/producten/item/gazonmest-met-kalk-75m2/Daarna met en wals overheen gegaan.Het gazon begon vrij rap te groeien en half mei had ik een mooi gazon. Vol en groen.12 dagen geleden heb ik het gazon gemaaid met een kooimesmaaier. Daarna ben ik 10 dagen op vakantie geweest. Gisteren terug van vakantie viel het mij op dat lelijke plekjes zijn ontstaan. Zie fotos. De lelijke plekjes lijkt dood gras. Het is namelijk vrij dun en zwak.In de dagen dat ik niet thuis was heeft het flink geregend dus te weinig water kan het niet zijn? Maar wat kan het wel zijn?
June 2, 2024Jun 2 Problemen kunnen ontstaan als grond vervangen wordt en de nieuwe laag niet gemengd wordt met de aanwezige grond.Er ontstaan zo twee lagen verschillende grond. Als de onderste laag hard is en de bovenste laag los, kan regenwater snel wegzakken in de bovenste laag, maar blijven hangen op de onderste laag. Zo komt het gras met zijn wortels in een natte onderlaag, waar ook weinig zuurstof in zit. De kans op afsterven van grasplantjes of vatbaarheid voor diverse schimmels is dan groot.Kalk hoef je trouwens alleen te strooien als grond te zuur is en dan rijst de vraag op wat voor grond je tuiniert en wat voor grond er aangevoerd is.
June 2, 2024Jun 2 Author Problemen kunnen ontstaan als grond vervangen wordt en de nieuwe laag niet gemengd wordt met de aanwezige grond.Er ontstaan zo twee lagen verschillende grond. Als de onderste laag hard is en de bovenste laag los, kan regenwater snel wegzakken in de bovenste laag, maar blijven hangen op de onderste laag. Zo komt het gras met zijn wortels in een natte onderlaag, waar ook weinig zuurstof in zit. De kans op afsterven van grasplantjes of vatbaarheid voor diverse schimmels is dan groot.Kalk hoef je trouwens alleen te strooien als grond te zuur is en dan rijst de vraag op wat voor grond je tuiniert en wat voor grond er aangevoerd is. Het is hier kleigrond. Aangevoerd grond is volgens de aannemer 'zwarte aarde'. Dit is volgens mij hetzelfde als tuinaarde?Er is door de aannemer 30 cm afgegraven, vervolgens weer gevuld met zwarte aarde. Ik heb alvorens het zaaien deze 30 cm helemaal omgespit en losgemaakt. De aarde zou hierdoor gelijkmatig water door moeten laten Wel is het zo dat als het uren achter elkaar hevig regent, zoals het regelmatig was begin mei, dat hier en daar plasjes water ontstaat. Alleen de lelijke plekken nu zijn niet de plekken waar plasjes water ontstaan bij hevige regen. Maar het kan alsnog zo zijn dat de aarde niet voldoende water doorlaat waardoor de wortels te lang nat blijven. Is beluchten aan te raden?
June 3, 2024Jun 3 Als je 30 cm losse grond op vaste grond gooit en dan de bovenste 30 cm los spitten, blijft de vaste grond vast, met alle problemen van dien. De nieuwe grond had geheel gemengd moeten worden met de oude grond.Beluchten heeft dan geen zin.
January 5Jan 5 rooddraad. dit jaar vrij normaal dat het voorkomt in gazons warm nat warm nat dan gaat het snel met jonge gazons nu klopt ook wat bovenste reageerder zegt als de ondergrond dan nat is dan is het ook snel vatbaar voor schimmels. nu zou ik niet zo snel klei en grond door elkaar gaan spitten in de bovenlaag. een mooie grondlaag is een stuk beter te bewerken. en klei plakjes en grond korrels gaat niet zo lekker met elkaar gemengd. ik zou dit jaar aankijken en anders kijken naar verticale drainage bijvoorbeeld gaten boren 1 m diep drainbuis erin en rondom vullen met drainzand en dan de bouwlaag er weer op van 20 a 30 cm. dan voert het al veel meer water af en is je schade in de tuin beperkt.