Jump to content

Featured Replies

Posted

Ik heb een klein appelboompje in mijn tuin, ongeveer anderhalve meter hoog. Vorig jaar, tijdens die heftige zomerstorm, was hij omgewaaid. Ik heb hem toen weer rechtop gezet en hem vastgezet aan een stok zodat hij rechtop zou blijven staan. Dit jaar merk ik heel duidelijk dat de boom het moeilijk heeft - waarschijnlijk omdat zijn wortelen door de storm flink beschadigd zijn. De bladeren gaan snel dood, eigenlijk zodra er nieuwe bladeren bijkomen, gaan anderen dood. Ook heeft de boom dit jaar geen enkele bloesem geproduceerd.

Echter, ik zie nu dat de boom ook besmet is met appelbloedluis. De vraag is nu: moet ik dit bestrijden?

De reden dat ik het vraag is omdat de boom toch geen appels heeft op dit moment. Maar ik weet niet hoe schadelijk het voor de boom verder is als ik het zo laat en of dat dan automatisch tot gevolg heeft dat de boom volgend jaar ook besmet is?

Dus daarom mijn vraag. Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Appelbloedluis is met de normale middelen bijna niet te bestrijden. Het is vaak een indicatie dat de boom te nat staat of op slecht afwaterende grond.

Als de boom het zo slecht doet, zou ik hem rooien en de grond verbeteren en er een nieuwe boom zetten. De meeste appels staan op zwakgroeiende onderstammen en hebben hun hele leven een stevige boompaal nodig.