Posted July 2, 2024Jul 2 Goedenavond,Mijn 4 jaar oude zelf gekweekte citroenplanten hebben veel gele bladeren die uitvallen. De randen zijn met name bruin en 2 van de 4 planten zijn helaas overleden. De takken verliezen blad en blijven dan bladloos.Ze krijgen elke week water en de aarde is vaak wel droog. Tot 6-9 maanden geleden kregen ze bijna wekelijks bijvoeding voor citrusplanten, daar ben ik mee gestopt omdat het toen al slechter met ze ging.Ze staan binnen achter een groot raam en krijgen grootste deel van de dag licht. Het is hier altijd rond de 22-24 graden.Iemand een idee wat er fout gaat en tips hoe ik ze er weer bovenop krijg?Alvast bedankt voor de moeite.Groet,Miran
July 3, 2024Jul 3 Dit lijkt mij veel op zoutschade, kalkzouten en voedingszouten hopen zich op in het substraat!Je zou het substraat door kunnen spoelen en meer water moeten geven.Als je de planten voeding geeft dient het substraat altijd geheel vochtig te zijn, je kunt best niet voeden als het substraat te droog is!Als je de mogelijkheid hebt zet de planten buiten op een beschutte plaats en geef dagelijks overvloedig water en minstens wekelijks vloeibare minerale voeding!
July 3, 2024Jul 3 Author Dank voor je uitgebreide antwoord.Zou het helpen om alle aarde te vervangen en ze opnieuw te potten?
July 3, 2024Jul 3 Dat kan maar je zult beslist je water geef regime moeten aanpassen!Ga je toch verpotten(wat ik persoonlijk niet zou doen) neem dan substraat wat klei bevat en enigsinds aan de zure kant is!
July 3, 2024Jul 3 Author Mocht ik toch verpotten, dan dus wat zure grond. Heb je een merk grond dat je kan aanraden? Is dit wat?https://www.praxis.nl/tuin-terras-buitenleven/grond-bodem-meststoffen/potgrond-bodemverbeteraars/potgrond/pokon-mediterrane-grond-bio-30l/5641194?channable=02490e69640035363431313934c9&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw7ZO0BhDYARIsAFttkCgM9-gUfAXYgj7L1JSe4ndUDEPJZ_etmajgFmHrUZRDQnhR4Rl3OacaAi5NEALw_wcBEn dan vervolgens 3 keer per week wat water geven? En dan 1x per 2 weken extra voeding op een vochtig substraat?Heeeeel erg bedankt!
July 3, 2024Jul 3 Ja kan zeker, ik moet wel melden dat ik het een boel geld vindt voor een klein zakje potgrond! Ik denk dat het voor minder ook kan en bio zou ik persoonlijk niet voor betalen want waar staat dat voor?Mbt watergeven zou je beter veel water tegelijk geven dan een beetje!Mijn idee maak het substraat doornat en herhaal dat wanneer het droog is..dus niet een deel maar alles tegelijk!
August 4, 2024Aug 4 Author Even een update. Ik heb de potgrond vervangen voor pokon potgrond voor citrusplanten en de planten doen het weer geweldig!
August 4, 2024Aug 4 Even een update. Ik heb de potgrond vervangen voor pokon potgrond voor citrusplanten en de planten doen het weer geweldig! dank voor de feedback