Jump to content

Featured Replies

Posted
Ik heb een aantal hybiscus stekjes die flink gegroeid zijn en waar net als vorig jaar bloemknopjes inzitten. Daarnaast staat een "hybiscus" waarvan ik niet zeker ben of het wel een hybiscus is. Hij staat samen met de hybiscus stekjes nu 2 jaar op die plek en heeft weer geen bloemknopjes zoals in de stekjes waarvan ik dus zeker weet dat het hybiscus is. Ook het blad van deze zogenaamde hybiscus is anders en de bladeren zijn veel lichter groen. Foto 1 van de hybiscus. Foto 2 van de???? Dat is mijn vraag wat is foto 2? De fotos zijn te groot ik verklein ze even en plaats ze in een reactie onder dit bericht
  • Author

Foto 1 hybiscus. Foto 2??

IMG_20240703_171457.jpg.76bb4e213e590d07fa5d9d4431865dfa.jpg

Wat is het?

IMG_20240703_171526.jpg.da49e92fd4568189f8e4afb78aa81223.jpg

Hybiscus

• Author
Het onderschrift bij de foto's klopt niet. Foto 1 is de vraag wat het is en foto 2 is hybiscus dat is wel duidelijk🙂
Beiden zijn Hibiscus syracius hybriden de variatie in bladvorm is normaal voor verschillende hybriden.
  • Author
O dus toch ook een hybiscus. Waarom komen er in de een dan wel elk jaar bloemen en in de andere niet?

Je spreekt over stekken maar ik denk dat je zaailingen bedoelt want deze plant wordt niet gestekt maar veredelt op een onderstam!

Deze plant is imho niet of nauwelijks te vermeerderen door stekken maar deze zaait zich enorm uit en de zaailingen zijn allemaal wildvormen en niet identiek aan de ouderplant dus er kunnen ook laat ik ze maar missers noemen tussen zitten!

• Author
Bedankt voor de uitleg. Bij iemand in de buurt staat een hele grote hybiscus op stam ik was daar aan het helpen in de tuin toen ik vlakbij de grote hybiscus, jonge hybiscus takjes zag staan van ongeveer 15 cm hoog die heb ik mee naar huis genomen en bij mij in de tuin gezet. Dat is nu 2 jaar geleden. De jonge hybiscus is nu uitgegroeid tot ongeveer 80 cm hoog dat is degene waar nu voor het 2e jaar geen bloemen in komen. Begrijp ik het nu goed dat er nooit bloemen in gaan komen?
  • Author
Kan ik de "stekken" nu beter weghalen omdat ze nooit in bloei zullen komen?

Uiteindelijk zullen ze ooit wel gaan bloeien maar de variatie is groot en zal in dit geval veel gedult vergen.

Ik heb hier diverse benaamde cultivars staan, zaailingen trek ik allemaal uit maar soms vergeet ik enkele en dan zie ik ineens een vreemde kleur met enkele bloemen maar dan gaat deze er alsnog uit.

Opslag vanuit de onderstam heb ik nog nooit gehad.

• Author

Waarom trek je de zaailingen met vreemde bloemkleur er uit?

Ik denk dat ik ze maar laat staan in de hoop dat ik dan toch ooit bloemen er in ga krijgen

Waarom trek je de zaailingen met vreemde bloemkleur er uit?

Ten eerste omdat er geen plaats meer is de tuin hier is overvol, en hibiscus is niet mijn favoriet maar ze staan er nu eenmaal(er staan ongeveer 15 struiken in een border van 52 meter lang en dat is al teveel! want er staan nog tientallen andere heesters in dat vak).

Ten 2de omdat ik de kleur lelijk vindt, de meeste wilde Hibiscus zaailingen bloeien in een felle paarse kleur vaak met een blauwe ondertoon en die past niet bij de anderen die van donkerroze tot wit bloeien met gevulde bloemen.

Ps

hier zaaien heel veel tuinplanten zich spontaan en veelal zeer overdadig uit ook planten waarvan je het niet zou verwachten en de tuin is gewoon vol, meestal sterft het grootste deel van alle zaailingen in de hete droge zomer maar we hebben dit jaar zoveel regen gehad dat ze helaas nog in leven zijn en we er van alles uit moeten wieden!

• Author

Border van 52 meter lang :shock:

Dan heb je een hele grote tuin!!

Mijn tuin is ook bomvol omdat ik er niet tegen kan als er open plekken zijn :lol:

Mijn tuin is niet groot ik heb 2 borders. van 4 lang x 2 br er is bijna geen stukje grond meer te zien :lol: