Posted July 30, 2024Jul 30 Dit jaar een stuk (je) tuin ingezaaid met diverse mengsels ( bjjenplanten, vogelplanten en japanse mix)Dit is succesvol tot bloei gekomen en wij zijn daar blij mee.In het najaar wil ik zaad verzamelen en dit wat uitbreiden. Wat te doen met het ingezaaide stuk: 1) alles laten doodgaan en in het voorjaar opruimen, ( heeft het zich uitgezaaid of moet ik zowiezo doorzaaien) 2) in voorjaar alles verwijderen en opnieuw inzaaien3) ook bollen en enkele vaste plantjes gezet, en er zitten wsl ook vaste planten uit het zaaimengsel ( o.a. Malva soorten. leeuwebekjes, Nigella)dit gtroeit naar ik aan neem volgend jaar weer. gaat alles bovengronds dood of moet ik voorzichtig zijn met schoonmaken?Dank voor de adviezen
July 30, 2024Jul 30 Ik zou je aanraden ieder jaar opnieuw te beginnen omdat de bloemen uit de japanse mix pioniersplanten zijn die op verstoorde grond verschijnen.Doe je niets dan zal de zaadbank in jouw tuingrond alles overnemen en de enkele overblijvende plant verstikken! De gevallen zaden gaan het geheel niet in stand houden! Zelfs als je zoals ik veel wied gaat dat een teleurstelling worden!Je kunt zoveel mogelijk zaden verzamelen en die volgend jaar op bewerkte grond terug uitzaaien!Ik heb in 2019 600m2 met de japanse bloementapijtmix ingezaaid en ook veel gewied om verstikking door grassen en distels te voorkomen het was geweldig al die bloemen tot in november toe, in 2020 heb ik alles zo gelaten en alleen Enscholzia en Calendula kwamen terug met heel veel distels en gras! Het zag er niet uit!Ik heb het daarna met eigen mengsel nog verschillende keren geprobeert met wisselend resultaat!Als ik het frees en laat opkomen dan krijg ik eerst Enscholzia en Saponaria en papavers later gevolgd door Ipomoea en Centaurea en Nigella maar zonder veel wieden is het gras met distels en ganzenbloemen! Resultaat van op zijn beloop laten(begin zomer)Handmatig ingezaaide saponaria na frezen(voorjaar) Enscholzia die herbloeit na afmaaien met bosmaaier(winter)
July 31, 2024Jul 31 Soms komt een enkele papaver terug na frezen, op de achtergrond Chrysanthemum(ganzebloem wild) winterbeeld de eerste Enscholzia verschijnt