Posted August 9, 2024Aug 9 Goedemorgen allemaal... Ik heb een vraag en nogmaals, ik ben een enorme leek op op dit gebied, dus vergeef me a.u.b. alvast mijn (eventueel) domme vraag.Ik zat een paar maanden geleden een appeltje te eten en zag toen het klokhuis dat over was. Persoonlijk vind ik dat ik best een leuke tuin heb, maar ik heb eigenlijk niets in mijn tuin staan dat ik zelf (op)gekweekt heb.Nu dacht ik dus ineens; "Ach, laat ik die pitjes eens in potjes stoppen en zien wat er gebeurd."Ik had 12 pitjes en had ieder pitje afzonderlijk in een net kweekbakje gedaan en met wat extra voeding. (Mest voor fruitbomen )Na wekenlang helemaal niets te zien groeien, ontsproot daar ineens een héél klein pietepeuterig 'plantje'. Ik helemaal blij natuurlijk wánt ( ), ik had 'iets' gekweekt. Toen het plantje uiteindelijk ietsje groter werd, heb ik het overgepoot naar een grote bloempot.Weken volgden er en ik gaf hem keurig regelmatig water, tot het plantje uiteindelijk zo groot is zoals op de foto. (Sorry voor de overbelichting )Op zich heel leuk dat het plantje zo voortvarend opgroeit, maar ik heb geen idee wat ik er nu mee moet doen om het ook echt tot een soort van 'boomachtig' iets te maken? Ik heb namelijk een (helaas mislukte) appelboom in mijn tuin staan, maar die heeft geen blaadjes vanaf de grond. De eerste takken van die boom beginnen pas op 2 à 2,5 meter hoogte.Nu is mijn vraag dus aan wie er ook maar verstand van heeft... Wat is/zijn mijn vervolg stap(pen)?Zijn er misschien mensen die weten wat ik nu moet doen?Ik hoop op wat adviezen. Alvast hartelijk dank voor je tijd en moeite.
January 5Jan 5 wat leuk een appel van eigen kweek. ik zou beginnen met hem in volle grond zetten. dit vroege voorjaar of volgend najaar. dan kan hij echt gaan groeien voor je het weet is hij uit de pot gegroeid. na een tijd komen er extra takken aan dat worden dan je hoofdtakken die later zijtakken gaan vormen. En dan na jaren de kortloten aan komen met de vruchten. kwestie van geduld maar het is wel een tof project.