Posted August 10, 2024Aug 10 Afgelopen najaar is bij ons een pruimenboom (Victoria) geplant. Deze wil ik nu gaan snoeien, maar het is me nog niet duidelijk hoe ik dat het beste kan doen. Op internet lees ik op een aantal plekken dat ik ca. 4 gesteltakken moet uitkiezen en de rest van de takken weg moet halen. Daarnaast de gesteltakken snoeien. Dat vind ik wel heel rigoreus, want daarmee gaat het grootste deel van de takken weg (en ik las ook dat veel snoeien voor een pruim niet goed is). Samengevat, ik ontvang graag advies over hoe ik deze pruimenboom het beste kan snoeien. Zie foto's.
August 10, 2024Aug 10 Als je een hoogstam fruitboom plant, moet je de eerste jaren goed aan de vorm en de opbouw van de boom werken. Als je niet durft te snoeien, krijg je een veel te volle en dichte boom. Kies een stuk of 4 of 5 gesteltakken die mooi rondom de stam staan en onder een hoek van tussen de 45 en 60 graden staan. Takken die in het centrum omhoog groeien, snoei je helemaal weg.
August 12, 2024Aug 12 Author Dank je voor je reactie. Duidelijk, ik zal het op die manier gaan aanpakken!