Jump to content

Featured Replies

Posted

Ik heb een vraag over een plant in mijn tuin. Namelijk de Fatsia Japonica.

Naar mijn idee groeit hij niet meer zo goed. Het laatste blad dat is gekomen is beetje misvormt.

De nieuwe bladeren aan de plant zijn steeds kleiner. Daarbij heb ik het idee dat hij nu niet meer doorgroeit omdat hij verstopt zit.

Je ziet in de kroon heel kleine blaadjes maar daar gebeurd niet zoveel meer.

Het blad wordt met de tijd ook steeds minder fraai. Heb dan ook al heel wat blad weggeknipt. Zoals ook te zien op de foto's is het blad niet meer zo groen als eerst.

Mijn vraag is of er wat aan de hand is en zo ja wat kan ik ertegen doen?

Plant staat in de volle grond en heeft de winter prima overleeft. Na de winter kwam in een keer ook het bovenste gedeelte op. Dus in het voorjaar heeft hij het nog uitermate goed gedaan.

20240814_171253.jpg.884f4df4efcc7fd8d77fa2e50b4297bb.jpg

20240814_171258.jpg.cb43d9b3525c1fbae1a57280c94a61bd.jpg

20240814_171305.jpg.04165be6ba129021923365c238db3b87.jpg

20240814_171315.jpg.1b6cbe95f2fc3c4a711fce48a5e8a7f1.jpg

Staat de plant erg in de zon?

Krijgt de plant voedingsstoffen?

Welke grond heb je in het plantgat gebruikt?

• Author

Goede vragen. De tuin en plant is 3 jaar oud dus kan niet meer terugredeneren wat ik toen gedaan heb. Is nieuwe tuin en toen eerste 20cm grond laten uitgraven door grondverzetbedrijf en goede grond erin en ook drainage aan laten leggen. Aangezien de hele tuin slechte grond was. Een mix van vanalles. Heb het even in de buurt van de plant de schop gezet en tot ca 80 cm is het daar goede tuingrond. Geen leem/klei of straatzand.

De plant stond eerst voornamelijk in de schaduw. Maar omdat hij groter wordt krijgt hij nu wel paar uur zon per dag.

De plant krijgt 2-3 keer per jaar koemestkorrels.

Wat ook was is dat het voorjaar heel vochtig was. Kan dat impact hebben. Sinds dit voorjaar doet hij moeilijker. Het is niet drijfnat bij mij. Afwatering is goed.

Het gevaar van grond af graven en er nieuwe grond op te gooien, is dat er twee lagen ontstaan en dat is slecht voor de waterhuishouding en voor de plant.

Stel je hebt de Fatsia in goede grond gezet en vlak daar onder zit een hardere laag, dan kan water makkelijk de bovenlaag in zakken, maar blijft dan hangen op die harde laag. De Fatsia staat dan te lang in te natte grond.

Bij droogte komt water moeilijker naar boven, wat ook slecht is voor planten.

Nieuwe grond dus altijd heel goed en diep mengen.

In koemest zit trouwens weinig voeding, het is vooral goed voor het bodemleven en daarmee ook goed voor de grond.