Posted August 22, 2024Aug 22 Ik had een mooie calathea maar hij krijgt ineens allemaal bruine bladeren. Heeft het bijna een jaar goed gedaan. Staat op een schotel in een overpot. Aarde is vochtig. Wat kan er aan de hand zijn?
August 22, 2024Aug 22 Heb je de plant direct na aanschaf overgepot in een grotere pot met een gat in de bodem?Heb je de plant, naast water, ook wel eens voeding gegeven.
August 22, 2024Aug 22 Author Nee, de plant stond bij aankoop al in een pot met gat in de bodem, nu met deze pot op een schaal in een overpot.Ik geef de plant zo’n 1 x per maand voeding
August 22, 2024Aug 22 Als je een kamerplant koopt is het aan te bevelen de plant gelijk over te potten in een wat grotere pot. Als de pot te klein is, is de plant gevoeliger voor een keer te nat of te droog staan en andere ongunstige groeiomstandigheden.
August 23, 2024Aug 23 Author Ik heb de plant gekocht bij een gerenommeerde plantenzaak en die hebben de plant in deze pot met overpot en schotel zo aan mij verkocht. Geen advies om hem over te potten gehad en anders had de overpot ook niet gepast…Denk je dat het nog zin heeft hem alsnog over te potten?
August 23, 2024Aug 23 Ik zou om te beginnen de lelijke bladeren wegknippen en als het mogelijk is een foto plaatsen waarop de verhouding pot/plant te zien is.
August 29, 2024Aug 29 Calathea makoyana is niet een van de makkelijksten uit deze familie!De plant kan heel slecht tegen kalkrijk gietwater en als je alsnog gaat verpotten kies dan een luchtig grof substraat en druk dat niet te vast aan!Ga je in de toekomst weer voor een Calathea kies beter voor bv een lancifolia of een rufibarba die zijn doorgaans beter houdbaar!
August 29, 2024Aug 29 Author Dank voor je reactie.We hebben een waterontharder dus kalkrijk water zal het niet zijn.