Jump to content

Featured Replies

Posted

In een tuin waar ik wel eens kom staan zes grote lavendels in potten. Ze hebben afgelopen maanden regelmatig geen water gehad en nu wil ik ze in de grond zetten om te overwinteren. Maar is het nog de moeite waard? En zo ja, moet ik ze nu fiks snoeien? Dank voor jullie inzichten!

Lavendel2.jpg.69bdd4e2254c59d68fa50a7ec250c722.jpg

Lavendel1.jpg.3b36b165b48c206c31cf8dc04f5cfb41.jpg

Het is de Lavandula stoechas die niet echt winterhard is. Een graad of 6 is ongeveer het maximum wat de plant kan hebben.

Als je het wil proberen: planten op een zonnige plek op heel goed waterdoorlatende grond. Je kunt de plant voor de winter iets snoeien door de uitgebloeide stengels er uit te knippen. Is de winter voorbij, dan kun je de plant nog iets dieper terugsnoeien, maar nooit in het kale, bladloze hout. Dus als de plant gesnoeid is, zie je aan de toppen nog wat blad zitten.

Of de planten nog mooi worden is afwachten.

• Author
Dankjewel voor het duidelijke antwoord!

Bij jullie daar is dit eigenlijk een eenjarige, ik persoonlijk zou ze weggooien en volgend jaar nieuwe aanschaffen.

Al zou de plant overleven , de basis is al zo kaal dat er eigenlijk niet veel van overblijft!