Jump to content

Featured Replies

Posted

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb jullie hulp nodig. Mijn paradijsvogelplant heeft sinds 3 dagen gele vlekken op het blad. Een oud blad is zelfs al afgestorven en heb ik daarom afgesneden.

Twee weken geleden heb ik onze grote paradijsvogelplant gesplitst. Ze stonden namelijk met 2 in 1 pot en dat werd te krap. Hier bij heb ik de paradijsvogelplant nieuwe potgrond gegeven en plantenvoeding.

We hebben nooit echte problemen gehad met deze plant en ik ben ook zeker niet meer nieuw in het verzorgen van kamerplanten. Online lees ik steeds andere dingen over wat dit nou kan zijn, dus ik ben ten einde raad.

Ik ben me er van bewust dat dit niet direct hoeft te betekenen dat de plant dood gaat, maar ik maak me toch zorgen.

Hier wat we zelf al gedaan hebben en wat meer informatie.

- de plant staat in onze woonkamer, op het westen, waar hij zo'n 6+ uur per dag indirect zonlicht krijgt. Onze woonkamer is zonovergoten dus aan de lichtbehoefte kan het niet liggen denk ik.

- hij staat in een 45 liter pot met stekpot en goede drainage.

- krijgt 1x in de week een liter water, soms wat minder soms wat meer, afhankelijk van de grond. Ik laat deze altijd opdrogen maar niet kurkdroog worden.

- wordt regelmatig besproeid met plantenspuit.

- wortels zijn wit, stevig en knapperig. Dit heb ik gecontroleerd bij het verpotten. Van wortelrot is dus geen sprake lijkt me.

- bladeren voelen rubberachtig (bij slecht blad) tot papierachtig (bij goed blad)

- ik heb gecontroleerd op ongedierte maar dit is niet te vinden.

Verder staat hij in onze woonkamer met nog 90% andere tropische planten die ook allemaal goed gaan, dus aan de omgeving kan het denk ik niet liggen.

Wie o wie kan ons helpen en heeft een idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt!

image.jpg.4bc59f3356ccff172ef42f4a34a80165.jpg

Een van de slechte bladeren

image.jpg.a31ce3f66d6f15a47ce7918dc14eeeeb.jpg

Het andere slechte blad

image.jpg.c80bc3907a7ad244594c9ccaf555c9ea.jpg