Posted September 5, 2024Sep 5 Hallo, wie kan mij vertellen wat dit voor vreemde diepzwarte schimmels of mosjes zijn ?
September 5, 2024Sep 5 Een of andere schimmel of alg zo te zien. Ik denk dat je zeer slecht afwaterende grond hebt.Ik kan niet goed zien op de tweede foto of ik nu een grasveld zie of een mosvlakte. Kun je een duidelijker foto plaatsen?
September 5, 2024Sep 5 Author Dank, nou de ondergrond is zeer zanderig in Bilthoven maar ik beregen wel regelmatig bij droogte dus in verhouding is het wel tamelijk vochtig ja. Even verderop komen ook een paar boleten omhoog in het totaal vermoste gras.
September 5, 2024Sep 5 Totaal bemost gras wil zeggen dat de grond of heel lang nat blijft door slechte afwatering, of dat de grond heel erg zuur is ( veen, zure zandgrond, of bemeste tuinaarde gebruikt als onderlaag) of dat de grond te weinig voedingsstoffen bevat, of een combinatie van die drie dingen.
September 5, 2024Sep 5 Author Oké, er is dan nog iets ... we hebben tamelijk veel schaduw op deze 2 gazonnetjes dus dat kan ook nog een oorzaak zijn in combinatie met freqente beregening. We hebben hier geen veen of tuingrond eronder maar arme bosgrond en heb ook niet bemest.Dank voor meedenken !
September 5, 2024Sep 5 Een gazon bestaat uit een paar grassoorten die graag veel voedingsstoffen willen hebben. Deze grassen zullen dan zo hard groeien, dat alle ongewenste planten als onkruid en mos overwoekert worden door het gras. Krijgt het gras die voedingsstoffen niet, dan wordt het gras overwoekert door planten en mossen die met veel minder tevreden zijn. Toverwoord is dus mesten. Gebruik een mest die veel stikstof bevat.Dit alles alleen als je een grasgazon wilt hebben.Vind je mos en onkruid ( wilde planten) leuk , dan mest je niet.