Jump to content

Featured Replies

Posted

Beste forumleden,

In onze bouwvergunning worden wij verplicht om één inheemse boom in onze voortuin en één in onze achtertuin (helemaal achteraan in de buurt van perceelsgrens) aan te planten. Te kiezen tussen Carpinus betulus of Acer campestre. Hoogstam 18/20.

Ons perceel is ca. 580 m², 6 meter voortuin en 18 meter achtertuin, 12 meter tussen terras en boom. Voortuin is noord, achtertuin is zuid.

Na wat online te lezen, begrijp ik dat de Acer iets kleiner zal groeien dan de Carpinus. Gezien de beperkte perceelsoppervlakte, gaat onze voorkeur naar een iets kleinere boom uit. Daarnaast versta ik dat de Carpinus een vollere kruin heeft die mooi te snoeien is en dat de Acer wat minder dicht is. Mijn partner houdt wel van een wat strakker gesnoeide volle kruin in de voortuin. De buren (6 loten) hebben allen al een Carpinus in de voortuin staan. Dus ofwel kiezen we voor een uniform beeld, ofwel gaan we voor het uniekere.

Een derde optie is nog de Acer platanoidus maar ik lees dat die 20-30 meter kan worden. Dat lijkt mij veel te groot voor dergelijk kleine tuin?

Naar wat zou jullie keuze uitgaan?

Mag het geen selectie zijn van de Carpinus betulus? Carpinus betulus 'Fastigiata' bijvoorbeeld? Dat is een natuurlijke selectie van de haagbeuk die smaller opgroeit. Ik heb zelf de C. b. 'Monumentalis' een nog compactere opgaande vorm, die , met enig snoeiwerk, na 20 jaar slechts 3 meter hoog is en 70 cm breed.

Van de Acer campestre zijn ook selecties te koop, zelfs een bolvorm op stam. Maar ik weet niet hoe streng men is. Beide opgegeven bomen zijn trouwens prima in elk model te snoeien.