Posted October 1, 2024Oct 1 Iemand bekend met lage plantjes in het bos waar besjes aan groeien? Heb geprobeerd om een stekje uit het bos in de tuin te zetten maar dat is mislukt.Zijn er plantjes te koop of iets van zaad? Eventueel sorry voor de domme vraag maar het ontbreekt mij totaal aan ‘groene vingers’ en plantenkennis.
October 1, 2024Oct 1 Waarschijnlijk heb je het over de blauwe bosbes , Vaccinium myrtillus. Deze groeit alleen op zure grond, en kan niet tegen kalk.Die plantjes zijn nergens te koop, maar wel de Amerikaanse blauwe bosbes ( die je vaak als bes bij de groenteboer ziet liggen). Dit wordt een hogere struik met een betere opbrengst. Stelt dezelfde eisen aan de grond als de Nederlandse bosbes. Elk tuincentrum verkoopt die plant.
October 1, 2024Oct 1 Author Jammer dat deze niet te koop zijn. Eigenlijk wil ik het bos niet vervuilen met deze USA bosbes. Lijkt me niet ok als ze naast elkaar opgroeien.Zijn deze te kweken? Ze groeien niet zo snel en niet op de plek waar ik het graag zou willen.
October 2, 2024Oct 2 Ik neem aan dat je de USA blauwe bessen niet in het bos gaat planten, maar in je tuin.Als je grond geschikt is kun je de NL bessen in je tuin of in een potje zaaien.
October 2, 2024Oct 2 Author Mijn tuin is deels bos. Juist daar wil ik de bessen laten groeien. Had wel verwacht dat ze zichzelf zouden vermeerderen maar in plaats daarvan groeit er gras.Besjes uitstrooien op de grond? Besjes ingraven of in een potje en dan opkweken?
October 2, 2024Oct 2 Besjes fijnsnijden en de piepkleine zaadjes in een potje of ergens in de volle grond zaaien.