Jump to content

Featured Replies

Posted

Hallo allemaal,

Mijn Hedera heeft sinds 6 maanden last van een identiteitscrisis :D :D

Ze was altijd heel mooi groen en ze werd steeds voller. Ik heb haar ongeveer 5 jaar geleden gepland tegen een schapenhek aan.

Ongeveer een kleine 6 maanden heeft ze een ontploffing van gele vlekken. Maar op sommige plekken, dus niet de gehele haag. Het lijkt wel steeds meer uit te breiden.

Er zitten veel mieren in en lieveheersbeestjes. Dat doet mij altijd denken aan bladluis. Maar kan bladluis dit op plas veroorzaken??? Ook zitten er bladeren tussen die rare zwarte vlekken hebben en wit uitslaan.

Ons huis is gebouwd op weilandgrond. Dus wat ik heb begrepen is dit kleigrond.

Wie kan mij inzicht geven? Ik vind haar zo mooi en wil haar niet kwijt. Maar ik wil de insecten die in de Hedera zitten ook niets aandoen….

Ik hoor het graag, groetjes van tuinmama :)

IMG_0351.jpeg.6d369d047ca58377f8fe80f0b20a5e1e.jpeg

IMG_0350.jpeg.5cf218fa42c097aa6a0b2924c862e62b.jpeg

IMG_0352.jpeg.29e6e363b5953fd372880a04a33df070.jpeg

Controleer eens of er aan de bovenzijde en aan de onderzijde van het blad kleine bruine bobbeltjes zitten die je er met je nagel af kan krabben. Ik denk dat de plant flink aangetast is door dop- of schildluis. Dat verklaart de mieren. Als er nog zwarte luizen in de toppen van de scheuten zitten, verklaart dat de lieveheersbeestjes.
  • Author

Hi Peterplant,

Wat ontzettend fijn dat U Uw kennis met mij wilt delen ;)

Ja dat klopt, deze bolletjes zitten onder het blad. Niet bij allemaal maar zeker wel bij een flink aantal.

Wat kan ik eraan doen om dit te bestrijden en op een zo diervriendelijke manier? Er lopen namelijk ook heel wat egeltjes door mijn haag/cq tuin die de naaktslakken bij ons opeten ( met dank aan de naaktslakkenplaag in onze wijk )

Ik hoor het graag!!

Het meest milieuvriendelijke is niets doen en de natuur zijn gang laten gaan. Er komen vanzelf natuurlijke vijanden op de luizen af. Je kunt de planten helpen door ze wat extra te verwennen met wat gedroogde koemest en compost.
  • Author

Beste Peterplant,

Gelukkig! Fijn dat het niets ernstigs is…. Ik ga op stap om de benodigde spullen te halen!

Klinkt raar, maar het zat mij aardig dwars en ik ben toch opgelucht :)

Vriendelijk dank voor de genomen tijd en moeite!

Groetjes,

Tuinmama