Posted October 13, 2024Oct 13 Geachte planten liefhebbers,Wij hebben een olijfboom midden in onze tuin, maar deze begint bladeren te verliezen. Nu kan ik de oorzaak niet vinden, doordat ik zelf niet heel veel verstand heb van olijfbomen. Maar sinds dit jaar valt vooral de binnenkant uit van de boom en blijven vooral de buitenste bladeren. Ik heb in het voorjaar de boom ietwat teruggesnoeid, maar ook die bladeren vallen weer snel uit. Olijfboom 2024 Vorig jaar deed de boom het nog heel goed. Olijfboom 2023 De bladeren hebben wel rondjes erin staan die uitvallen. Rondjes in bladeren 1Rondjes in bladeren 2Rondjes in bladeren 3 Zelf zat ik te denken aan te weinig water? Maar kan dit wel? Hij staat in de volle grond, dus zou denken dat dit niet mag uitmaken. Kan die te weinig warmte krijgen? Of is die juist te nat?Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen, want vindt het zonde dat hij het niet heel goed meer doet.Zie bijlage voor de foto’s.Dank.Groeteric.
October 13, 2024Oct 13 Op de eerste plaats hebben olijfblaadjes niet het eeuwige leven. Na een jaar of twee drie vallen ze af. De vlekken zijn vaak schimmeltjes die het verzwakte blad aantasten, mede mogelijk gemaakt door het natte jaar dat we gehad hebben.Kan ook te maken hebben het met een tekort aan voedingsstoffen , de plant gaat dan eerder zijn oudste blaadjes leegeten.
October 13, 2024Oct 13 Author Dank voor je toelichting! Maar hoe los ik dit op? Natte jaar betekent grond afdekken? Want er groeien ook geen nieuwe blaadjes aan de takjes die zijn uitgevallen, o.a. in het midden
October 13, 2024Oct 13 Volgend jaar regelmatig de plant voeden. De binnenkant blijft kaal, tenzij je de plant wat opener snoeit. Waar geen licht komt, komen ook geen blaadjes. Door voeding zal in ieder geval het blad langer aan de plant blijven en zal de plant voller gaan tonen.