Posted November 4, 2024Nov 4 Hallo,Wij hebben afgelopen dagen onze 4 "Horizontale" Japanse notenboom of Ginkgo Biloba bomen gesnoeid.Bij het afknippen van de zij-scheuten zag ik bij veel takken een opengescheurde bast.Mijn vraag: is dit 'normaal' of een teken van iets anders. Edited November 4, 2024Nov 4 by Fam-Alo
November 4, 2024Nov 4 Het is zeker niet normaal, de takjes zijn ooit ergens door beschadigd en je ziet callusvorming, een soort wondweefsel, aan de randen die de wondjes weer dichtgroeien. Wat de oorzaak was, is gissen, vorstscheurtjes ( veroorzaakt door grote temperatuurverschillen), lijken mij het meest waarschijnlijk, maar dat is echt een gok.
November 4, 2024Nov 4 Author Dank voor je reactie Peter,De bomen staan in een beschutten tuin.De 'hoofd' stammen cq. takken hebben geen vreemde plekken.
November 4, 2024Nov 4 Voor het eerst van mijn leven dat ik Ginkgo bomen zo behandeld heb zien worden. Het barsten van de rwijgjes zou te maken kunnen hebben met een te snelle groei na een te harde snoei, maar dat is ook een gok. Ik heb geen ervaring met Ginkgo bomen die in een soort dakvorm worden gesnoeid. Als je me dat zo gevraagd zou hebben, zo ik gezegd hebben dat de bomen er totaal ongeschikt voor zijn. Heb je ook een foto van de boom hoe ze er in de zomer met blad uitzien?
November 5, 2024Nov 5 Ziet er niet slecht uit, maar ik zou de bomen wat voller laten groeien, zodat ze er niet zo stakerig uit zien , dus wat minder kort knippen van de jonge scheuten zodat er een wat voller dak ontstaat.