Jump to content

Featured Replies

Posted

Middag allemaal,

20250129_144438.jpg.153997d40424d7065d05696bfc74c560.jpg

Al een jaar een grote monstera staan. De laatste maanden heeft de monstera op enkele bladeren af en toe een gele punt, in de punt van het blad, zie foto.

Ik geef in de herfst en winter heel erg afgewogen water, niet teveel / niet te weinig.

Maar toch, als deze gele punten verschijnen, is het meestal 2 á 3 dagen na een wateringsbeurt.

Meest voor de handliggende is dus dat het ligt aan: toch teveel water.

Maar ikzelf zou haast zeggen: kan absoluut niet, want ik ben in de herfst en winter juist zuinig met wateren.

Tóch ontstaan er dus die gele punten in de punten van enkele bladeren.

Qua belichting: perfect. Niet teveel / niet te weinig. Qua voeding: enkel eens per maand in lente en zomer. Qua ziekten: géén.

Weet iemand heel specifiek wat dan deze gele punten in de punten van de bladeren veroorzaakt (als het haast géén overbewatering kan zijn)? Al verschijnen de gele punten wél 3 dagen na bewatering ... ... ...

Mvg,

Joris

Mijn eerste indruk is dat je veel te weinig water geeft, het ziet eruit als zoutschade dat ontstaat als de kluit te droog is! Of de plant is verzopen dat begint ook aan de punten maar dan zou je de wortels moeten nakijken..

Ik zou als advies geven geef veel water tegelijkertijd en wacht met water geven totdat de kluit volledig droog is en geef dan weer overvloedig water!

Als de kluit te droog is zal deze geen water meer opnemen en dus kan je plant best drenken in een emmer of in een bad en laat ze goed uitlekken!

Mest royaal in de zomer en voorjaar ik zou zeggen meer dan maandelijks maar mest nooit op een droge kluit!

Ps plaats een totaal foto van de plant om een beter oordeel te geven! die ene punt zegt niet zoveel!

• Author

Dank voor je reactie Batdah ...

Hoe ontstaat zoutschade dan?

Het opvallende is dat de gele punten verschijnen 3 dagen na bewatering.

Logischerwijs zou je denken dat het dan teveel water is, maar ik geef in de herfst en winter 300ml per week aan deze grote monstera. Lijkt mij niet te weinig, maar ook niet teveel, toch?

Of zijn enkele gele puntjes gewoon ook iets wat altijd wel ontstaat bij een monstera na een jaar?

• Author

P.S.

Nogmaals, de vlekken beginnen 3 dagen na bewatering ...

• Author

Als ik plaatjes zoek van mijn blad, kom ik uit op zuurstoftekort, zie bijlage.

Maar dát zou inhouden dat er meer mest of voeding nodig is, maar dát mag toch niet in de winter?

Screenshot_20250129_192555_Facebook.jpg.78a1835ffdcf85d4ae8805ea747e671b.jpg

• Author

Tenslotte Batdah, je zei nog, stuur een foto van de hele plant. Bij deze. Het zijn maar een paar bladeren van de plant die zo'n geel puntje hebben. Verder niks ...

De plant lijkt verder kerngezond, zie foto.

20250129_193406.jpg.4ba2343bfeb25970aa78633176f2041c.jpg

Dank voor je reactie Batdah ...

Hoe ontstaat zoutschade dan?

Het opvallende is dat de gele punten verschijnen 3 dagen na bewatering.

Logischerwijs zou je denken dat het dan teveel water is, maar ik geef in de herfst en winter 300ml per week aan deze grote monstera. Lijkt mij niet te weinig, maar ook niet teveel, toch?

Of zijn enkele gele puntjes gewoon ook iets wat altijd wel ontstaat bij een monstera na een jaar?

Blad van een Monstera blijft vele jaren intact, vaak gaat een blad wel 5 jaar of langer mee! Ik heb nooit gele bladeren.(.vaak is de plant hier al te groot en dien gevolge geruimd voordat de bladeren afsterven)

En mijn eerste indruk is dat de plant in een veel te klein potje staat, ik denk dat 40 liter inhoud het minimum is voor dit formaat plant!!

De standplaats lijkt mij op het eerste gezicht te donker maar Monstera is heel vergevingsgezind!

De bovenste bladeren ogen wat geknepen wat een signaal is dat de plant water nodig heeft of beginnende wortelproblemen de bladkleur is gezond maar dat is dan ook alles!

Hoe ontstaat zoutschade??:

Zoutschade ontstaat door opeenhoping van kalkzouten en voedingsstoffen, vaak is dat een gevolg van het niet goed doorspoelen van de kluit en dat kan ook ontstaan door te mesten op een droge kluit!

De plant wordt dan wat ze noemen potziek dat begint eerst met bladpunten en later tot necrose, eerst pleksgewijs en later hele bladeren!

Vaak is een witachtige waas te zien op de bovenste laag van het substraat waarin geteeld wordt!

Planten die te lang in hetzelfde substraat staan en..... de belangrijkste oorzaak : potten zonder afwateringsgaten!!!

Dit zijn factoren die dat bevorderen .

In dit geval ook nog veel te weinig water, een plant van dit formaat zou normalerwijze minstens 3 liter water per keer moeten krijgen...en in de zomer of onder warme omstandigheden veel meer!

Tropische planten kennen helemaal geen rustperiode, zeker niet in verwarmde huizen en moeten dan ook 12 maanden voeding en voldoende vocht tot hun beschikking hebben!

PS,

Ik heb al zeker 50 jaar Monstera planten , vroeger in huis(alle huizen waar ik ooit gwoond heb) en tegenwoordig ook nog in een van mijn kassen(ik kweek die) ik geef die in de zomer dagelijks water met opgeloste voeding(kristalon groen Ec 1,5 die Ec zou lager moeten maar is aangepast aan de hoofdteelt aldaar)

en nu in de koude tijd(wordt niet gestookt in de nacht een 4 graden en overdag meer dan 20 als de zon er is) wekelijks met de broeskop, ik houd de broes wel een minuut op de pot ) ik water totdat de kluit helemaal doorgespoeld is..

Edited by Batdah

Als ik plaatjes zoek van mijn blad, kom ik uit op zuurstoftekort, zie bijlage.

Maar dát zou inhouden dat er meer mest of voeding nodig is, maar dát mag toch niet in de winter?

Screenshot_20250129_192555_Facebook.jpg

Zuurstoftekort ????..

..dat ontstaat bij verstopte afwateringsgaten of bij het ontbreken hiervan, dan kan over bewatering ontstaan door een laag water onderin de pot...dus kan later ook nog wortelrot ontstaan.

Je zegt maa 300 ml water te geven per week, dat is wat de plant per dag nodig heeft :think: