Posted February 24Feb 24 Hallo lieve plantenliefhebbers hierzo!Laat ik mezelf even voorstellen. Mijn naam is Rein en ik woon in hartje Gent, in België. In een knus appartement knal in het centrum. Ik heb heel veel verschillende soorten kamerplanten in mijn buurt en ik probeer ze ook heel veel zorg en liefde te geven.Nu heb ik twee planten waar ik momenteel geen raad mee weet.Een Alocasia (zie twee foto's). Ik kocht deze aan vorige zomer. De eerste maanden deed hij het heel goed, en de laatste maanden (winter?) gaan de bladeren eerst heel langzaam hangen en ze breken af bij de wortel. Stuk voor stuk. Heb al geprobeerd om de plant te verpotten, omdat ik dacht dat er sprake was van wortelrot. Dat bleek niet het geval. Een Monstera (zie foto). Deze deed het ook lang niet zo slecht. Nu staat hij in een andere ruimte en zien de bladeren er zo uit. Wat hebben deze twee planten nodig? En vooral, zijn ze nog te redden? Please zeg ja :-)Groeten en dankjewel voor jullie advies!Rein
February 24Feb 24 Mijn eerste indruk is dat de Alocasia te donker staat en veel te weinig water krijgt!, als er geen druppels aan de bladeren hangen staat deze te droog! Dit is een moerasplant die aan de oevers van sloten groeit, deze plant wil ook graag veel licht hebben en kan prima in de zon staan, verder dan een meter van een natuurlijke lichtbron betekend dat de plant eerst zal gaan kwijnen en daarna dood gaat!Wat met je Monstera mis is weet ik niet, ze lijkt uitgedroogd en als deze in een dichte pot staat kan dat ook een oorzaak zijn...dit exemplaar is overleden
February 27Feb 27 Author Okee dankjewel voor je advies! Ik probeer de Alocasia nog te redden dan. Eens kijken of veranderen naar een plek met meer lichtinval, beter uitkomt. Fingers crossed...