Posted March 9Mar 9 Hoi, Jaren heb ik veel plezier gehad van ons grasveldje in de tuin.Paar jaar geleden waren er ineens mollen. Dus de nodige molshopen die weg geharkt moesten worden en plekken waar gangen zitten die inzakten dus in laagjes opgevuld zijn,Eind van de hefst zag het er best nog netjes uit maar in de winter is er heel veel mos bijgekomen wat minofmeer los ligt op de bodem maar als ij dat weg trek zit er geen gras meer.Verder zijn er hele stukken waar het gras dood is gegaan. Het is helemaal verdord ik denk ijn de afgelopen weken, want het was me niet eerder opgevallen.Verder is de mol weer gekomen om het verder te mollen. ik heb al 6 mollenvallen hezet in eeen eerder jaar zonder er 1 te vangen. Carbiet geprobeerd in de gangen. In onze tuin komen geen honden en onze poes gaat altijd op de bak binnenik verticuteer elk jaar en zaai dan wat nieuw gras bij mettherstel zaadIk heb al van die trilstaven in de grond, maar daar lacht deze mol om.Ik strooi een paar keer per jaarmet gazon kalk en de zuurgraad ligt tussen 7 en 8 Ook heb ik rond oktober nog mest gestrooidWat kan ik nu het beste gaan doen:weer verticuteren alle mos zoveel mogelijk weg en dan opnieuw herstel zaaien met wat royaler op de kale plekkenalle gras er uit, afgraven (hoeveel) Gaas leggen, en graszoden leggen?alle gras weg en kunst grasbetegelen wil ik niet ik wik graag de tuin groen houden
March 10Mar 10 Mos groeit op plekken waar niets anders wil groeien. Heeft meestal niets te maken met kalk of schaduw. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.Je gazongras houdt van veel eten/voeding. Zeer regelmatig mest geven waar veel stikstof in zit is de beste oplossing.Verticuteren is geen mos uit je gazon krabben, maar met de messen diepe voren in de grond trekken om lucht in de grond te krijgen. Vooral op kleigrond van belang. Na het verticuteren altijd bezanden met grof zand.
March 10Mar 10 Author Hoi peter, Bij het verticuteren kwamer altijd vooral veel mos mee andere jaren . Ik heb het meeste er nu al met de hand uit geplukt.Ik heb afgelopen jaar ruim bemest ook met iets van monocoat als ik me goed herinner. Ondertussen ben ik er achter dat ik emelten heb dus daar moet ik wat aan gaan doen. En heb al aaltjes besteld de grond is niet heel koud meer. Verder zouden deze emeten ook een lievelingskostje voor mollen te zijn,.