Posted January 15, 201411 yr Helaas valt er op dit punt niet met onze buren over te praten. Het gaat om het volgende: Steeds meer mensen hebben katten hier in de buurt (wij niet). Nu hebben zij de Ultrasonic Animalchaser geplaatst dat kennelijk continu een pieptoon uitzendt. Wij als ouders horen het geluid niet maar onze dochter dus wel. Zij loopt steeds met haar vingers in de oren en geeft te kennen dat zij een drukkend gevoel op haar oren heeft. Ook krijgt zij hoofdpijn en moet de slaapkamer raam dicht. Op de verpakking die we wel mochten hebben van onze buren staat het volgende:130dB 16KHz-23KHz.Zijn er hier mensen die meer weten van dit toestel en of dit ook schadelijk is voor kinderen? Sommige katten reageren niet eens op dat geluid maar weer andere katten worden als een wild paard. 130 decibel aan volume lijkt me erg hoog. Volgens mij is dat voor de natuur ook niet goed? En komen deze geluiden in deze mate ook wel voor?Het apparaat ziet er zo uit:http://39825.static.securearea.eu/Files/2/39000/39825/ProductPhotos/Medium/94358495.jpgMogelijk dat ik de buren andere tip kan geven om katten uit je tuin te weren?
January 19, 201411 yr Dag Joke,De meningen, ervaringen en onderzoeken zijn het niet roerend met elkaar eens over de katenverjager. Persoonlijk zou ik niet kiezen voor een apparaat dat continu een pieptoon uitzendt maar één met sensor.Op onderstaand forum vindt je nog wat meer informatie over gebruikerservaringen, zowel positief als negatief en één persoon die aangeeft dat ook zijn dochter er veel last van heeft: http://www.moestuinforum.nl/electronische-kattenverjager-t8728.html Daar valt ook te lezen dat de buren niet voor overlast mogen zorgen met het apparaat (uitspraak rechter), zeker niet als uw dochter continu last heeft van het geluid.
February 6, 201411 yr Hallo Joke,Op wikipedia valt te lezen dat het menselijk gehoor bij sommigen begint bij 20Hz en dat bij 120 decibel de pijngrens van het menselijk gehoor bereikt wordt. Verder valt er nog het volgende te lezen:Bij geluid dat harder is dan 120 dB gaan ook de pijnzenuwen in het oor pulsen afvuren. Voor het organisme het teken om uit de pijnlijke geluidsomgeving weg te komen. De arbeidsomstandighedenwet geeft aan dat bij blootstelling van 8 uur per dag gedurende 5 dagen per week bij een geluidsniveau > 80 dB(A) gehoorbescherming moet worden gebruikt.Wanneer jullie buren non-stop dit ding aan hebben staan, dan begint dat dus aardig te lijken op het martelen van iedereen die wel een groot gehoors bereik heeft. Ik neem aan dat je je dochter niet continu met gehoorbescherming wilt laten rondlopen dus ik zou toch proberen om de buren per direct op andere gedachten te brengen.De enige redelijk gegarandeerde remedie tegen katten in de tuin die ik ken is het aanschaffen van een hond. Maar je kunt ook af en toe een paar handjes peper en wat koffie strooien op de plaatsen waar de katten doorheen lopen.Verder kun je ze ook "reguleren" door helemaal achterin de tuin een aantal planten neer te zetten waar katten zo gek op zijn dat ze de rest van de tuin met rust laten, zoals bijvoorbeeld:Nepeta cataria (wild kattenkruid)Teucrium marum (gamander)(sier)haver of een ander laag zacht graspollen Alyssum (schildzaad)Dianthus deltoides (steenanjer)Sagina (vetmuur)Of een paar plantjes in de tuin te zetten waar ze vaak een hekel aan hebben zoals:Geranium macrorrhizum (ooievaarsbek)Dictamnus (vuurwerkplant)Aloysia triphylla (citroenverbena) Ik hoop dat je hier iets mee kan. Maar het is dus in ieder geval niet zo gek dat jullie dochtertje er over klaagt!Heel veel succes!Groeten, David
August 13, 201410 yr Author Het gebruik van de kattenverjager mag dus niet zag ik op televisie.http://www.eerstehulpbijrecht.nl/recht-in-de-regio/uitzending-gemist/zijn-kattenverjagers-toegestaanTevens is er een meldpunt dat ik gebeld heb en geven aan dat het geluid niet gezond is voor het gehoor. Het meldpunt is te vinden op http://www.pieptonen.nl