Posted January 19, 201411 yr Hallo, Ik heb een zeer mooie begonia soort, als ik het goed begrijp een knolbegonia's soort. Hoe kan ik de bollen daarvan vermeerderen komend voorjaar? Alvast bedankt.
January 20, 201411 yr De begonia bollen nu vorst vrij laten overwinteren. Vervolgens plant je ze in de vroege lente heel oppervlakkig in een bak binnen. Wachten tot de begonia bollen scheuten maken. Als er eenmaal voldoende sterke scheuten aan zitten snijdt je de bollen in twee met een scherp mes. Elk stukjeknol dat je afsnijdt, moet wel een uitloper bevatten. Oude bollen kan je soms in 3 /4 of 6 snijden. Dop dan de bol met de wonde in vers afgekoelde houtas. Deze as is steriel en neemt het wondvocht op. Laat de bollen nog een weekje uit de grond om de wonde te laten dichten. Daarna kun je de begonia's gewoon planten en verder opkweken.Het zijn overigens knollen in plaats van bollen Bij andere begonia soorten kun je een bladstek nemen, bij knolbogonia's niet.