Portugese Laurier veel gele bladeren

Advies nodig over het aanleggen of ontwerpen van de tuin of het bouwen van een compostbak of een rozenboog? Dit is de plek om vragen te stellen, tips en ervaringen te delen
Plaats reactie
DAE avatar
Bvanh
Aantal dagen lid Reacties Topics

Portugese Laurier veel gele bladeren

Bericht door Bvanh » zo 23 jun 2024, 18:14

Hoi,

Wij hebben een strook van zo'n 15 Portugese Laurier planten bij de oprit tussen ons en de buren staan. Ik merk dat ze naar boven toe best goed groeien, maar dat ze onderin en dicht tegen de stam veel blad laten vallen. Er zijn veel gele bladeren en die vallen er dan na een paar weken uit. De voorste planen van de rij doen het zo ie zo slechter dan diegene dichter tegen het huis.

Ze krijgen water via een druppel systeem, en ik geef ze in het voorjaar altijd een beetje organische mest. Ze staan aan de zuidkant van ons huis dus krijgen veel zon.

Met aan planten hebben ze tuinaarde gekregen, en ik heb een jaar later wat turf er bovenop gelegd.

Wat zou het kunnen betekenen dat ze dus hun blad overmatig laten vallen? Is dit misschien een teken van over bewatering? Wat zou het anders kunnen zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Bastiaan

DAE avatar
Peterplant

Re: Portugese Laurier veel gele bladeren

Bericht door Peterplant » zo 23 jun 2024, 19:39

Alle groenblijvende planten laten in de loop van de lente hun oudste bladeren vallen. Dat is normaal.
Te natte, te droge, te arme , te zure, te zuurstofarme, te harde grond kan dit verergeren. Planten die van een kwekerij komen die ze in de volle grond kweekt kunnen het eerste jaar extra ruien door wortelbeschadiging.
Het gebruik van tuinaarde en tuinturf moet ten zeerste worden ontraden. Deze grond is vaak te zuur en te arm om er planten in te laten groeien. Gewoon nooit meer kopen of gebruiken. Investeren in de grond is belangrijker dan investeren in de planten

DAE avatar
Bvanh
Aantal dagen lid Reacties Topics

Bericht door Bvanh » ma 24 jun 2024, 21:12

Ze staan er nu drie jaar, maar vind wel dat ze overmatig blad laten vallen, als ik dit vergelijk met dezelfde plant in andere tuinen. Wat voor grond adviseer je, zou het helpen om ze uit te graven en de grond te vervangen?

Edit:
En de onderste takjes laten zo ie zo al hun blad vallen.

DAE avatar
Peterplant

Bericht door Peterplant » ma 24 jun 2024, 22:28

Uitgraven en opnieuw planten geeft de planten alleen maar meer stress. Ik zou de planten gewoon meer voeren, dus compost onder de planten over de grond strooien, lekker veel koemest erbij gooien en wat bijmesten met minerale mest en hopen dat dat de planten een oppepper geeft.
Controleer ook of er wat dieper in de grond geen storende laag zit in het stuk waar de planten het duidelijk minder doen.

Plaats reactie