Wat voor grond is dit?

Advies nodig over het aanleggen of ontwerpen van de tuin of het bouwen van een compostbak of een rozenboog? Dit is de plek om vragen te stellen, tips en ervaringen te delen
Plaats reactie
DAE avatar
Flora
Topics

Wat voor grond is dit?

Bericht door Flora » wo 16 sep 2020, 18:37

In onze "nieuwe" tuin die best al oud is, zijn een aantal gedeelten waar niet veel wil groeien. De grond ziet er daar ook vreemd uit: heel fijn, wat grijzig en waterafstotend. Het water loopt er zo vanaf en als je het omwoelt is de ondergrond kurkdroog. Het lijkt een beetje vettig te zijn. Ik vroeg me af of dit misschien er op wijst dat men vroeger houtas heeft gedumpt op sommige plekken? Omdat houtas ook wel een beetje vettig kan zijn of lijken. Maar het kan ook iets heel anders zijn natuurlijk. Het is in elk geval buitengewoon onvruchtbaar. Verder is er gewoon veengrond in de tuin. Ik hoop dat iemand een idee heeft wat dit kan zijn, alvast bedankt voor suggesties!

DAE avatar
Sjannie
Reacties Reacties

Re: Wat voor grond is dit?

Bericht door Sjannie » zo 09 mei 2021, 10:47

Hallo Flora,

daar heeft in ieder geval uitdroging plaatsgevonden en daardoor is de grond hydrofoob geworden; zal nooit meer water kunnen vasthouden en er zal niks meer willen groeien. De eventuele vervuiling kun je alleen d.m.v. laboratoriumonderzoek vaststellen. Wellicht is er vet of olie op uitgestrooid (gedumpt) en is de aarde daardoor vettig en droog geworden.
Ik zou dat stuk uitgraven en voorzien van nieuwe aarde, of er geen gebruik van maken als tuinaarde. Bijvoorbeeld een decoratief element op plaatsen.

Groetjes,
Sjannie

Hilde

Re: Wat voor grond is dit?

Bericht door Hilde » zo 09 mei 2021, 22:39

Ik zou vooral flink wat organissche stof in de grond brengen met compost om daar weer wat planten te kunnen zetten. Wat er met de grond aan de hand is, geen idee, foto helpt.

Plaats reactie