Ik heb in 2020 deze waterlelie gekocht en die in de watertank laten afzinken in een 11 cm mandje(daar zat de stek in toen ik deze kocht) ik heb verder niets gedaan, de tank wordt gevuld met water van het dak van een van de bijgebouwen alhier!
Dit was het resultaat
Inmiddels is de hele tank vol gegroeid en vorig jaar wel een 60 bloemen gezien, dit jaar helemaal niets maar wel heel veel blad..De plant is van het merk Moerings waterplanten, ik heb die gemaild voor de bevestiging van de naam maar die antwoorden niet! het zou James Brydon moeten zijn volgens het label wat nog steeds intact is! Ik persoonlijk twijfel hieraan maar ik kan ernaast zitten!
Maar dit jaar tot nu toe 0 bloemen..wat kan hiervan de oorzaak zijn...de plant heeft de hele dag zon tot zeker 19;00 uur.
Rode waterlelie
Stel hier uw vragen of deel uw tips en ervaring over alles wat met water te maken heeft in de tuin, van waterplanten tot fonteinen
- Peterplant
Re: Rode waterlelie
Bericht door Peterplant » wo 31 jul 2024, 11:11
De lelie moet dus groeien op een laag grond of slib op de bodem, want in een mandje van 11 cm kan die niet zo gegroeid zijn.
Moerings is over het algemeen wel goed met zijn soortechtheid.
Ik ga er van uit dat het niet bloeien met tekort aan voeding of leefruimte te maken heeft. Waterlelies staan normaal gesproken in de volle grond of in een hele grote mand en lusten wel een hapje.
Ik neem aan dat het in Portugal gewoon mooi weer is?
Moerings is over het algemeen wel goed met zijn soortechtheid.
Ik ga er van uit dat het niet bloeien met tekort aan voeding of leefruimte te maken heeft. Waterlelies staan normaal gesproken in de volle grond of in een hele grote mand en lusten wel een hapje.
Ik neem aan dat het in Portugal gewoon mooi weer is?
Batdah vinden dit nuttig/leuk
Re: Rode waterlelie
Bericht door Batdah » do 01 aug 2024, 13:58
Dankjewel Peterplant,
wat je schrijft is mij bekend, voeding zal het niet zijn aangezien de tank zowat overkookt met blad! De tank wordt gevuld met water van het dak en planten groeien als de spreekwoordelijke kool.
Ik heb nog een betegelde vijver daar staan de planten in plastic kratten in grond daar is de groei slecht maar krijg wel veel bloemen daar! Daar staat een andere cultivar in die ik al meer dan 20 jaar heb!
er staat nog een lelie in dezelfde tank die overigens afgezonken was met een steen eraan gebonden en die bloeit wel met 5 bloemen per dag en die is net een jaar geleden erin gedaan in afwachting van adoptie(kop was afgebroken in de vijver en weggooien is zonde hier waar deze plant niet algemeen is!
En het weer hier , we hebben heel veel regen gehad dit jaar gisteren nog een nachtelijke hoosbui! Normaal zitten we nu al 6 weken in de droge hete zomer...iedere dag boven de 30 maar het is wat koeler maar nog steeds te heet
wat je schrijft is mij bekend, voeding zal het niet zijn aangezien de tank zowat overkookt met blad! De tank wordt gevuld met water van het dak en planten groeien als de spreekwoordelijke kool.
Ik heb nog een betegelde vijver daar staan de planten in plastic kratten in grond daar is de groei slecht maar krijg wel veel bloemen daar! Daar staat een andere cultivar in die ik al meer dan 20 jaar heb!
er staat nog een lelie in dezelfde tank die overigens afgezonken was met een steen eraan gebonden en die bloeit wel met 5 bloemen per dag en die is net een jaar geleden erin gedaan in afwachting van adoptie(kop was afgebroken in de vijver en weggooien is zonde hier waar deze plant niet algemeen is!
En het weer hier , we hebben heel veel regen gehad dit jaar gisteren nog een nachtelijke hoosbui! Normaal zitten we nu al 6 weken in de droge hete zomer...iedere dag boven de 30 maar het is wat koeler maar nog steeds te heet
Krijg antwoord op je tuinvraag
Deel tips en ervaringen
Help anderen
InloggenRegistreer Inloggen met Facebook