druiven

Heb je een tuinvraag en weet je niet in welke rubriek je deze moet stellen? Stel je tuinvragen dan hier!
Plaats reactie
DAE avatar
Klaas
Reacties Subscribed Topics

druiven

Bericht door Klaas » wo 25 aug 2021, 15:05

ik heb 2 druiven staan (weet helaas het soort niet meer)een is 4 jaar oud en altijd tot de stam terug gesnoeid vlak voor de winter tot vorig jaar toen heb ik 2 strengen laten gaan dit jaar hing hij bomvol en heb 2 trossen /uitloper laten staan,maar wat is nu ? volgens mij schimmel want heb alles kunnen weg snoeien ze werden zwart/groen en bleven klein(plusminus 75 trossen) nu is mijn voornemen om deze weer terug tot aan de stam te snoeien,is dit raadzaam?.
die andere is 2 jaar en er hangen hele mooie trossen eraan waar ik heel blij mee ben
alles staat op de zuiden waar de zon vrijwel de hele dag op schijnt.
dit was een heel verhaal,ik hoop dat iemand mij advies kan geven.
gr.
Klaas

KleineTuinen.nl

Re: druiven

Bericht door KleineTuinen.nl » wo 08 dec 2021, 17:08

Een druif terugsnoeien tot aan de stam is niet erg gebruikelijk. Wellicht alleen bij een wijnbouwer?

Normaal gesproken kies je een of meerdere scheuten die de basis van je druif vormen (gesteltakken) en snoei je deze, als deze eenmaal gevormd zijn tot op 2 of 3 ogen terug elke winter.

Door ook in de zomer te snoeien en de lange scheuten te beperken, kan de druif zich meer richten op opbrengst, in plaats van lengtegroei. Daarbij is het raadzaam om ook de druiven uit te dunnen, voor goede vruchtvorming (krenten).

Zie ook ons blog voor meer info over hoe en wanneer druiven snoeien
KleineTuinen.nl - Alles over Tuinieren in een kleine tuin
(Tuintips, Inspiratie, antwoord op Tuinvragen en de mooiste planten voor kleine tuinen)

KleineTuinen.nl

Re: druiven

Bericht door KleineTuinen.nl » wo 08 dec 2021, 17:09

Overigens wel een late reactie, zie ik, maar juist nu is de tijd voor de wintersnoei.
KleineTuinen.nl - Alles over Tuinieren in een kleine tuin
(Tuintips, Inspiratie, antwoord op Tuinvragen en de mooiste planten voor kleine tuinen)

Plaats reactie