Spint, trips, luis?

Heb je een tuinvraag en weet je niet in welke rubriek je deze moet stellen? Stel je tuinvragen dan hier!
Plaats reactie
DAE avatar
Corpuscallosum
Subscribed Topics

Spint, trips, luis?

Bericht door Corpuscallosum » wo 22 jun 2022, 14:25

Oh nee! Nadat onze lavendel vorig jaar geteisterd werd door beestjes, leek het dit jaar beter te gaan. Helaas zagen we gisteren wederom beestjes aan de onderkant van de bladeren. Blaadjes verkleuren en worden geel. Vergelijkbare beestjes zijn inmiddels aangetroffen op andere planten o.a op onze aarbeienplant. Ik heb een aantal foto’s bijgevoegd. Ik zie de beestjes niet echt bewegen (wellicht dat groene zeep/spiritus mengsel daar de boosdoener van is)

Heeft iemand enig idee wat het is? We willen graag biologische bestrijding gaan inzetten (lees: roofmijten oid)

Alvast bedankt!
Bijlagen
5358448D-AFB5-4C89-B758-4AAD72C0E94C.jpeg
8AF58DE1-6F40-4657-AAFB-3E7273242D7A.jpeg
D08D1A77-D2EF-4B48-BEB7-E1069A12B0E7.jpeg

DAE avatar
Peterplant

Re: Spint, trips, luis?

Bericht door Peterplant » wo 22 jun 2022, 16:41

De foto's zijn niet echt scherp, maar ik meen bladluizen te zien. Op de eerste 2 foto's meen ik mummies te zien, dat zijn door sluipwespen geparisiteerde bladluizen.

Bladluizen komen graag voor op planten die om een of andere manier in de stress zitten.
Lavendel kan gestresst zijn door te veel schaduw, te natte of te zure grond enzovoorts.
Corpuscallosum vinden dit nuttig/leuk

KleineTuinen.nl

Re: Spint, trips, luis?

Bericht door KleineTuinen.nl » vr 24 jun 2022, 11:54

Heb je nog een betere foto? (is natuurlijk erg lastig op het kleine blad van lavendel)

Zou ook denken luis te zien. Bladluis bestrijden kan door middel van afspuiten met koud water en ze zorgen meestal niet voor heel veel schade.
KleineTuinen.nl - Alles over Tuinieren in een kleine tuin
(Tuintips, Inspiratie, antwoord op Tuinvragen en de mooiste planten voor kleine tuinen)

Plaats reactie