Hond as begraven

Wat doe je of interesseert je nog meer naast tuinieren? Ga hier het gesprek aan met je mede-forumleden over van alles en nog wat!
Plaats reactie
DAE avatar
Linca
Aantal dagen lid Reacties Topics

Hond as begraven

Bericht door Linca » ma 26 jul 2021, 22:29

Goedeavond, ik wil de assen van mijn grond begraven in de tuin maar heb ondertussen geleerd dat het schadelijk is voor de planten en dat het niet helemaal zal opgelost worden in de natuur ( decompose ).
In Amerika is er een bedrijf die rtn soil verkoopt die speciaal gemaakt is voor dit en die de ph waarde verlaagt waardoor het 4 maanden duurt vooraleer de assen volledig zijn opgenomen door de natuur maar ze mogen niet in België leveren omdat het een organisch product is. Is er een alternatief die ik kan gebruiken die de ph waarde kan verlagen zodat de assen niet meer schadelijk zijn en volledig opgenomen kunnen worden?
En de biodegradable urnes zijn niet zo goed daarvoor dus ik zou graag gewoon de juiste mest of aarde ofzo kopen.
Alvast bedankt.

Sjannie
Aantal dagen lid Reacties Reacties Reacties Avatar

Re: Hond as begraven

Bericht door Sjannie » wo 28 jul 2021, 11:27

hallo Linca,

je kunt zelf de PH-waarde van de grond verlagen door op de eerste plaats veel compost (organisch materiaal) aan te brengen.
Dat is wel een langdurig proces. Ik zou zelf voor een grondmengsel zorgen dat o.a. de volgende toevoegingen kan bevatten:
- aluminiumsulfaato; ongeveer 500 gram aluminiumsulfaat om de pH van een stuk grond van 1 m2 met 1 punt te verlagen
- gesublimeerde zwavel; ongeveer 80 gram zwavel om de pH van 1 m2 te verlagen met 1 punt
- sulfur-coated urea (SCU)
- ammoniumwaterstoffosfaat
- ijzersulfaat
- turf
- ammoniumnitraat.
Niet te veel van dit alles, want anders vergiftig je de planten.

Ik hoop op een fijne rustplaats voor je hond in je tuin.

Sjannie
"The best time to plant a tree was 20 years ago. The second best time is now." :wave:
Linca vinden dit nuttig/leuk

DAE avatar
Linca

Bericht door Linca » wo 28 jul 2021, 13:16

Bedankt voor de uitgebreide informatie.
Ik ken echter niks van tuinieren, bedoel je dat er een mengsel bestaat op de markt van dit of dat ik die mix zelf moet maken? Na wat te zoeken zie ik dat de meeste per 25kg enzo verkocht worden, hoeveel moet ik ongeveer gebruiken als je zegt niet te veel en waar kan ik dit het best allemaal kopen?

Hilde

Bericht door Hilde » wo 28 jul 2021, 14:17

Mijn advies: niet te moeilijk doen. As uitstrooien en gewoon de natuur zijn werk laten doen. Schadelijkheid zal wel meevallen, zeker als het sierplanten zijn zou ik mij niet druk maken. Ik zou er geen speciaal product voor kopen.

DAE avatar
Linca

Bericht door Linca » wo 28 jul 2021, 14:27

Zou ik het mixen met een meststof en kan je er eentje aanraden?
Het is trouwens gewoon gras in de tuin, ik wil gewoon zeker zijn dat de assen volledig opgenomen worden door de natuur en dat ze niet zomaar in de grond blijven zitten.

Plaats reactie